|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            30. marts 2007 J nr.            432-70  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 22. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 179 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Kan ministeren, med henvisning til vedlagte artikel i Børsen onsdag den 21. marts 2007, "Vejbyggeri savner 650 mio. kr.", bekræfte, at det ikke vil fÃ¥ konsekvenser for den tidsmæssige gennemførelse af de allerede vedtagne anlægsprojekter?â€
Jeg kan ikke bekræfte, at den anvendte prisregulering af Vejdirektoratets anlægsbevillinger har medført, at Vejdirektoratet pÃ¥ nuværende tidspunkt mangler 650 mio. kr. til at færdiggøre vedtagne vejprojekter. Prisudviklingen er blot én blandt adskillige usikkerhedsfaktorer i forbindelse med vejanlægsÂprojekter.
Bevillingen til et anlægsprojekt er baseret på et anlægsbudget, der består i en opgørelse af en række arbejder (m2 asfalt, m3 jord mv.), der skal udføres, og de forventede priser på disse arbejder. Disse forudsætninger er behæftet med usikkerhed, ikke mindst fordi der typisk går 3-7 år, fra projektbevillingen bliver givet til, at projektet står færdigt, og de lokale priser kan variere. Det kan endvidere være vanskeligt at budgettere de enkelte års forbrug, og der har været flere eksempler på, at projekterne er blevet ændret undervejs som følge af politiske ønsker, miljøkrav, hensyn til kulturarven m.v. Denne usikkerhed vedrørende projektets konkrete mængder og priser påvirker sammen med bl.a. den generelle prisudvikling den samlede udgift for projektet.
Som det fremgÃ¥r af finanslov 2007 er budgetsikkerheden for en række projekter i forhold til 2006 faldet til under 50 pct. I status for anlægsprojekter pÃ¥ Transport- og Energiministeriets omrÃ¥de for 2. halvÃ¥r 2006, som er fremsendt til Folketingets Finansudvalg og Trafikudvalg 12. januar 2007, er der redegjort nærmere for disse projekter, herunder baggrunden for de anførte usikkerheder. Det vurderes løbende, om den faldende budgetsikkerhed for en række projekter indebærer behov for at søge om en forøgelse af projektets totalbevilling.Â
Som det fremgÃ¥r af artiklen i Børsen den 21.marts 2007, er Vejdirektoratets bevillinger pÃ¥ finansloven til vejanlæg i lighed med øvrige statslige anlægsÂbevillinger blevet prisreguleret med byggeomkostningsÂindekset. Det er i efterÃ¥ret 2006 besluttet, at vejanlægsprojekter fra og med 2007 i stedet prisreguleres med omkostningsindekset for vejanlæg. Ændringen indarbejdes pÃ¥ FFL08.
Indekset fra Danmarks Statistik er to Ã¥r forsinket i forhold til finanslovsÂforslaget. Derfor indeholder prisreguleringen for vejomrÃ¥det i 2007 en korrektion vedrørende forskellen i udviklingen i vejindekset og byggeÂomkostningsÂindekset i 2005.
Ændringen vedrører alle anlægsprojekter på vejområdet. Når der i finansloven skelnes mellem hidtidig og ny budgettering for vejanlægsprojekterne, vedrører dette de nye budgetteringsprincipper, det blev besluttet at indføre i efteråret 2006 og ikke prisreguleringen. Disse principper vedrører nye anlægsprojekter på transportområdet, der optages første gang på finansloven for 2007 og fremefter.
Der er ikke foretaget yderligere generelle efterreguleringer vedrørende tidligere års indeksregulering, men der er i forhold til en række konkrete projekter foretaget en justering af projektbevillingerne på finansloven. Vejdirektoratet foretager endvidere løbende en vurdering af, om de afsatte bevillinger er tilstrækkelige. Finansudvalget orienteres om eventuelle budgetoverskridelser på baggrund af konkrete vurderinger af det enkelte projekt i henhold til de gældende retningslinier. Hvis det vurderes nødvendigt, anmodes om eventuelle merbevillinger til et specifikt projekt baseret på en afvejet og omfattende gennemgang af budgettet for det enkelte projekt.
Flemming Hansen