Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             16. april 2007

J. nr.           004-u18-000141

 

 

Trafikudvalget har i brev af 22. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 178 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 178:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. marts 2007 fra Schiller instituttet vedrørende magnetsvævetog, jf. TRU alm. del – bilag 322

Svar:

 

Det er sjældent at modtage et forslag i den skala, som Schiller instituttet lægger frem i sin henvendelse af 21. marts om konstruktion af et landsdækkende magnetsvævetogsnet.

Det vil nok være teknologisk muligt at konstruere et magnetsvævetog, som kunne tilbagelægge afstanden mellem København og Århus på omkring en halv time, men omkostningerne vil være meget høje. Forslagsstillerne nævner selv en investering på 150 mia. kr.  plus en Kattegatforbindelse til 40 mia. kr. Alene afskrivning og forrentning heraf vil løbe op i over 10 mia. kr. om året, før der tænkes på udgifter til drift og vedligeholdelse.

Konstruktion af en magnetsvævebane er i 1990’erne blevet grundigt undersøgt i en linie, der skulle forbinde Hamburg og Berlin. På trods af en villighed fra den tyske regering til at yde meget betydelig støtte til projektet med udgangspunkt i handelsmæssige og industripolitiske overvejelser blev projektet opgivet som værende alt for dyrt i forhold til fordelene. Når det på de givne præmisser ikke kunne betale sig at etablere projektet mellem to så store metropoler, som Hamburg og Berlin, anser jeg det ikke for aktuelt at beskæftige sig med en indførelse af teknologien her i landet.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen