Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30.  marts 2007

J. nr.           004-U18-137

  

 

Trafikudvalget har i brev af 9. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 171 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 171:

 

"Kan ministeren oplyse, om det er korrekt, at man ikke kan købe tillægsbillet til ens pendlerkort på den station, som man rejser fra, og om ministeren i givet fald vil bede DSB ændre denne praksis, der både er til gene for kunderne og DSB's forretning?"

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der har oplyst, at der kan købes billet mellem to vilkårlige stationer på en hvilken som helst DSB-station med billetsalg til rejser, der overskrider de gamle amtsgrænser. Det betyder, at der også kan købes tillægsbillet til pendlerkort eller andre billetter og kort. Den praksis, som efterlyses i spørgsmålet, eksisterer altså allerede, når det drejer sig om rejser, der overskrider de gamle amtsgrænser.

For rejser inden for de gamle amtsgrænser gælder det både for Arriva og DSB, at billetter udstedes i henhold til de tidligere amtslige trafikselskabers regler og retningslinjer. Da disse regler er meget forskellige, blev det i forbindelse med bus-togsamarbejdets etablering i 1997 besluttet, at billetter - herunder tillægsbilletter til pendlerkort - til indenamtsrejser kun kunne udstedes inden for amtets grænser.

Vurderingen var dengang, at det i praksis ikke ville være noget stort problem, at der ikke kunne udstedes billetter til indenamstrejser uden for amterne. Begrundelsen var praktisk. Mange indenamtsbilletter udstedes således maskinelt med en gyldighed, der løber fra udstedelsestidspunktet og på udstyr, som er specifikt for det enkelte amt med hensyn til udformning og oplysninger på billetten. Der ville også være mange og meget forskellige regler, som salgspersonalet skulle holde styr på, hvis de skulle udstede billetter til rejser i et andet amt. Hvis antallet af billetter fra et fremmed amt var stort, ville det muligvis ikke være noget problem, men erfaringen sagde, at det ville forholdsvis få, det ville dreje sig om. Det var derfor vurderingen at muligheden for fejlekspeditioner ville være uforholdsmæssigt store. Derfor blev muligheden fravalgt. Dette skal ikke mindst ses i lyset af de store gevinster for kunderne, som bus-togsamarbejdet forventedes at indebære. Forventningerne til bus-togsamarbejdet er til fulde blevet indfriet. Det skal i øvrigt bemærkes, at den lille gene, at der ikke kan udstedes indenamtsbilletter uden for amtet, vil forsvinde med indførelsen af rejsekortet.

På den baggrund mener jeg ikke, det vil være hensigtsmæssigt at bede DSB ændre praksis for salg af tillægsbilletter til pendlerkort.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen