Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 169, som Folketingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2007 (Alm. del).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Michael Højer

 


Spørgsmål nr. 169 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

 

”Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra DTL’s web nyheder 9. februar 2007: ”Digital tyveknægt vil koste 1,2 milliarder om året”.”

 

Svar:

 

Det fremgår af den nævnte artikel, at Dansk Transport og Logistik (DTL) mener, at indførelsen af digitale kontrolapparater i stedet for de hidtil anvendte analoge kontrolapparater vil koste transportbranchen i Danmark 1,2 milliarder om året. Der henvises i den forbindelse til, at digitale kontrolapparater registrerer standsninger på under 2 minutter som køretid, hvilket – sammenholdt med køre- og hviletidsforordningens regler om maksimal daglig køretid – angiveligt kan betyde op til to timers mindre køretid om dagen for lastbiler, som har mange korte stop på en dag.

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:

 

         ”Det følger af artikel 4, litra j, i forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 (køre- og hviletidsforordningen), som træder i kraft den 11. april 2007, at der ved ”køretid” forstås ”varigheden af de køreaktiviteter, der optegnes:

 

·        automatisk eller halvautomatisk ved hjælp af kontrolapparatet som de fineret i bilag I og bilag I B i forordning (EØF) nr. 3821/85, eller

·          manuelt som krævet i artikel 16, stk. 2, i forordning (EØF) nr. 3821/85.”

 

Definitionen af ”køretid”, herunder af de forskelle, der følger af, om registrering foretages i henholdsvis et analogt eller et digitalt kontrolapparat, er således forordningsbestemt og kan ikke fraviges nationalt.

 

Køretid registreres halvautomatisk i det analoge kontrolapparat som den tid, hvor køretøjet er fysisk i bevægelse. Køretiden aflæses manuelt på diagramarkets hastighedsoptegnelse, og det er kun den tid, hvor køretøjet har været i bevægelse, der medregnes som køretid.

 

Det digitale kontrolapparat registrerer køretiden automatisk. Køretiden aflæses i kontrolapparatets hukommelse ved brug af enten aflæsningssoftware eller ved aflæsning af print. Køretiden registreres som den tid, hvor køretøjet fysisk er i bevægelse. Endvidere registreres hvert hele påbegyndte kalenderminut, hvor der har fundet kørsel sted, som køretid. Dette betyder, at kontrolapparatet, når køretøjet standses og holder stille i mere end 120 sekunder, automatisk registrerer andet arbejde. Hvis kørslen genoptages i løbet af de 120 sekunder, registrerer kontrolapparatet automatisk køretid for hele perioden inden for de 120 sekunder.

 

Det tilføjes, at Rigspolitiet er bekendt med, at Kommissionen for tiden overvejer muligheden for administrativt at fastsætte retningslinjer for kontrol af digitale data, som kan imødegå de problemer, der er affødt af forskellen på registrering af køretid i henholdsvis det analoge og det digitale kontrolapparat.”

 

Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at det følger af artikel 27 i forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006, at køretøjer, der tages i brug første gang den 1. maj 2006 eller senere, skal være forsynet med et digitalt kontrolapparat.