|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K      Â
|
Dato            13. marts 2007 J nr.            432-64  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 156 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. februar 2007 fra Miljøbevægelsen NOAH vedr. motorvej ved Silkeborg, jf. TRU alm. del – bilag 274".
NOAH udtrykker tilfredshed med regeringens beslutning om, at der ikke skal anlægges motorvej nord om Silkeborg gennem den fredede del af Gudenådalen, men gør indsigelse mod anlæg af en motorvej gennem Silkeborg i Kombilinien fra Funder til Låsby.
NOAH mener, at motorvejen er overflødig, og at den vil medføre store indgreb i byen og dens rekreative områder.
NOAH finder, at trafikkens omfang er beskedent, og at spidstimetrafikken ved Linå øst for Silkeborg domineres af pendlere til Århus, som i stedet for motorvej burde tilbydes en fremragende bus- og togtrafik og yderligere stimuleres til at benytte denne ved etablering af en betalingsring ved bygrænsen til Århus.
NOAH mener, at den nuværende hovedlandevej gennem Silkeborg let kan klare trafikken, idet der henvises til Vejdirektoratets trafiktællinger i myldretiden på den nuværende hovedlandevej ved Linå øst for Silkeborg og ved Funder vest for Silkeborg. I øvrigt anføres, at der kører flere biler på såvel den 2-sporede Nørrebrogade som den 2-sporede Vesterbrogade i København.
Henvendelsen giver mig anledning til følgende kommentarer:
Â
Motorvejsstrækningen fra Funder til Låsby udgør 4. og sidste etape af Herning-Århus Motorvejen, hvis 1. og 2. etape (Herning-Bording og Låsby-Århus) blev åbnet for trafikken i henholdsvis 2002 og 2003, mens 3. etape (Bording-Funder) er under anlæg og forventes åbnet for trafikken i 2012.
På den nuværende hovedlandevej mellem Funder og Låsby er der på strækningen gennem Silkeborg dagligt køkørsel i myldretiden og problemer med at komme ud på hovedlandevejen fra sidevejene.
Â
Det er derfor af hensyn til såvel fremkommelighed som trafiksikkerheden vigtigt at få gennemført den sidste etape af motorvejen, ligesom en sammenhængende motorvej mellem Herning og Århus vil være af væsentlig betydning for udviklingen af erhvervslivet i Midt- og Vestjylland.
Regeringen prioriterer også natur og miljø højt og har som bekendt besluttet ikke at ville gennemføre Resendallinien, men i stedet arbejde videre med Kombilinien. Regeringen er opmærksom på, at Kombilinien medfører et indgreb i byen og dens rekreative områder.
Regeringen har derfor bedt Vejdirektoratet om at udarbejde et nyt grundlag for en politisk stillingtagen til projektet med udgangspunkt i Kombilinien efter tæt dialog med de lokale myndigheder. I den forbindelse skal belyses eventuelle muligheder for at reducere motorvejens indgreb i Nordskoven og på strækningen gennem Silkeborg. Det nye projektgrundlag forventes at foreligge i maj 2007.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen