|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            19. marts 2007 J nr.            432-33  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 15. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 154 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at etablere en motorvej pÃ¥ anden etape af de tre planlagte etaper ved udvidelse af rute 21, inklusiv et tilslutningsanlæg til den eksisterende vejstrækning i den nordlige ende af etape 2, i forhold til at anlægge en motortrafikvej pÃ¥ anden etape?â€
Som det fremgår af mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 253 af 20. januar 2006, vurderer Vejdirektoratet de anslåede udgifter til anlæg af en motorvej på både 2. og 3. etape til at være ca. 40 – 60 pct. højere end udgifterne til anlæg af en motortrafikvej på strækningen.
I den halvårlige status til Folketingets Trafikudvalg og Folketingets Finansudvalg af 12. januar 2007 vedrørende Vejdirektoratets vejanlægsprojekter for 2. halvår 2006 fremgår det, at en ny usikkerhedsanalyse af anlæg af en motortrafikvej på etape 2 og 3 mellem Tuse N-Vig N resulterer i en middelværdi på 900 mio. kr.
I anlægsmæssig henseende har 2. og 3. etape siden anlægslovens vedtagelse i 1999 været behandlet som ét samlet projekt, og der er derfor ikke projekteret tilslutningsanlæg til det eksisterende vejnet i den nordlige ende af etape 2. På det nuværende grundlag er det derfor ikke muligt nærmere at angive omkostningerne for anlæg af en motorvej på etape 2 uden samtidig anlæg af etape 3.
Flemming Hansen