Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             30 . marts 2007

J. nr.           004-u18-000124

 

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 15. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 151:

 

”Ved etablering af et dobbeltspor på Nordvestbanen bliver lokaltrafikken flere steder ført af nye veje, når overskæringer lukkes. I Tølløse arbejdes der bl.a. med en sydlig omfartsvej som et alternativ i Trafikstyrelsens forslag. Hvordan ser ministeren muligheden for at etablere tilstrækkelige parkeringsforhold på sydvestsiden af Tølløse station, hvis bilerne fra Tølløsevej ikke længere ved en lukning af overskæringen Tølløsevej/Kvarmløsevej kan komme på nordsiden af stationen, hvor pendlerparkeringspladserne i dag findes?”

Svar:

 

Trafikstyrelsen oplyser at der arbejdes med to løsningsforslag for erstatningsanlæg ved Tølløse. Begge løsninger berører alene kommunale veje i Holbæk kommune.

Den ene er den såkaldte Sofievejsløsning, der består af en ”vejhank” inde i selve Tølløse. Med denne løsning vurderes der ikke at opstå problemer med parkeringsforholdene på sydvestsiden af stationen, da tilkørselsforholdene vil være tilnærmelsesvis som i dag. Løsningen blev behandlet i forbindelse med offentlighedsfasen i efteråret 2006.

I forbindelse med offentlighedsfasen i efteråret 2006 pegede sammenlægningsudvalget for ny Holbæk kommune på den ”store sydlige omfartsvej” som deres foretrukne løsning. Trafikstyrelsen valgte derfor, at foretage en miljøvurdering med tilhørende ny offentlig høring af den ”store sydlige omfartsvej”.

Den sydlige omfartsvej vil give en længere kørevej for bilister, som i dag benytter Tølløsevej til de eksisterende parkeringspladser øst for banen. Der er indenfor undersøgelsens rammer ikke set på mulighederne for at etablere flere parkeringspladser sydvest for stationen i Tølløse, da det er selve dobbeltsporsanlægget, som er i fokus.

 

 

Den ”store sydlige omfartsvej” er i forvejen væsentlig dyrere end Sofievejs-løsningen, hvorfor der på et senere tidspunkt eventuelt skal tages politisk stilling til hvorledes disse ekstra udgifter skal fordeles på stat og kommune. Det vurderes derfor, at hvis ”stor sydlig omfartsvej” vælges, vil etableringen af flere parkeringspladser sydvest for stationen kunne indgå i disse forhandlinger.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen