Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             8 .  november 2006

J. nr.           004-u18-000021

 

 

Trafikudvalget har i brev af 5. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 15 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 15:

 

Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Bertel E. Jensen (Univest) om OPP samarbejde i forbindelse med etablering af S togs station på linie H mellem Ølstykke og Frederikssund, jf. 2005-06 TRU alm. del bilag 512.

Svar:

 

Jeg har med interesse læst henvendelsen fra Bertel E. Jensen med forslag om et privat/offentligt samarbejde vedrørende etablering af en ny station i Store Rørbæk syd for Frederikssund.

En nødvendig forudsætning for etablering af en ny station er at den rummer en positiv samfundsøkonomisk effekt. Hvis man ser bort fra etableringsudgifterne kræver det, at fordelene for nye togpassagerer skal overstige generne for de bestående eksisterende togpassagerer ved at disse påføres den ekstra tid, som det tager for togene at standse ved den nye station. Derudover må man også tage de ekstra driftsomkostninger til togdriften i betragtning.

 

Hvad angår en eventuel station i Store Rørbæk vil en sådan være beliggende lige før endestationen i Frederikssund. Det vil derfor være et relativt begrænset antal gennemkørende passagerer, som vil opleve et ekstra tidsforbrug.  Der er heller ingen umiddelbar formodning om at standsning på stationen vil give en uhensigtsmæssig binding i den fremtidige køreplan for S-togsstrækningen eller øge driftsomkostningerne mærkbart, men det må dog bekræftes ved en nærmere analyse.

 

Trafikstyrelsen gennemførte i 2004 en analyse af passagerunderlaget for en station på den pågældende lokalitet på baggrund af erfaringstal fra andre stationsprojekter. Analysen viste, at der er grundlag for en ny station i Store Rørbæk, hvis der sikres mindst en tredjedel af den i visionen nævnte størrelse for udbygningen af en ny by (f.eks. 4000 indbyggere og 1000 arbejdspladser).  Det forudsætter, at den tilstræbte bymæssige struktur med hensyn til tæthed og beliggenhed kan gennemføres.

 

 

Forudsætningerne for etablering af en S-banestation i Store Rørbæk synes således at kunne være til stede.

For tiden mangler dog både en by og økonomiske midler til at gennemføre investeringen, og i denne sammenhæng finder jeg at et OPP projekt kan rumme et nyttigt interessefællesskab mellem de forskellige parter. Om det ikke er mere rimeligt at betegne forslaget som en gave til staten end et egentligt OPP projekt, er så en anden sag.

En privat finansieringsvilje giver en rimelig sikkerhed for at der gennemføres den nødvendige byudvikling, som er en forudsætning for at det giver mening at S-togsbetjene Store Rørbæk, og den sparer selvsagt også de offentlige kasser for en alternativ investeringsudgift.

 

Jeg er derfor indstillet på at se positivt på sagen, under den forudsætning at der i forslaget inkluderes dækning af alle de udgifter, som staten ellers ville skulle have afholdt. 

Som et første skridt ville det være naturligt, hvis forslagsstillerne kontaktede Trafikstyrelsen/S-tog.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen