Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato               26 . februar 2007

J. nr.           004-U18-120

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 148 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  148:

 

"Ministeren bedes redegøre for konsekvenserne for Alexander Nevski Kirken (den Russiske Kirke) i Bredgade, hvis cityringens linieføring anlægges som hidtil planlagt."

 

Svar:

 

Jeg har forelagt spørgsmålet for Ørestadsselskabet, hvis svar jeg skal henholde mig til. Ørestadsselskabet oplyser følgende:

 

”Beskyttelse af nabobygninger til anlægsarbejderne for den nuværende metros tunnelstrækninger faldt indenfor to hovedområder:

 

  1. Fastholdelse af grundvand omkring følsomme fundamenter, blandt andet gamle pæle. Dette skete ved begrænsning af indsivning af grundvand til byggegruberne samt  ved nedpumpning af vand til erstatning af den i forvejen begrænsede indsivning til byggegruberne. Grundvandssænkning er sÃ¥ledes, for sÃ¥ vidt angÃ¥r den eksisterende metro, undgÃ¥et i alle følsomme omrÃ¥der.
  2. Minimering af sætninger fra anlægsarbejdet for den enkelte bygning.

 

Først gennemførtes en generel undersøgelse af samtlige bygninger inden for en zone af 100 m’s bredde over Metroens linjeføring i København. Desuden blev fredede bygninger, bygninger omfattet af lov om Folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde samt bygninger klassificeret som havende høj bevaringsværdi, identificeret i en 400 m bred zone og medtaget i undersøgelsen i relevant omfang.

 

Undersøgelsen omfattede en registrering af alle bygninger i et register, der indgik i udbudsgrundlaget for anlægsentreprenøren.

 

I kontrakten med anlægsentreprenøren var det sÃ¥ledes et vilkÃ¥r, at anlægsentreprenøren evaluerede de foreliggende undersøgelser og besluttede, hvilke supplerende, detaljerede undersøgelser, der var nødvendige for at afklare bygningernes konstruktion og fundering sammenholdt med de af entreprenøren valgte udførelsesmetoder . Anlægsentreprenøren havde sÃ¥ledes ansvaret for:

 

 

På baggrund af den generelle undersøgelse og anlægsentreprenørens detailprojekt, valg af udførelsesmetoder, skadeforebyggende tiltag samt risikoberegninger udvalgtes bygninger, der - få måneder før anlægsarbejderne nåede frem til den pågældende ejendom - blev gjort til genstand for en detaljeret inspektion, som bl.a. omfattede opnåelse af tilladelse til at gennemføre inspektion og registrering af bygningen inklusiv fotoregistrering af alle revner, deformationer etc., verifikation af byggesagsarkivets oplysninger og hvor relevant, nivellement af udvalgte dele af bygningen.

 

Udover at overvåge anlægsentreprenørens aktiviteter fortsatte Ørestadsselskabet - uafhængigt af anlægsentreprenøren - de detaljerede undersøgelser med overvågning af evt. revnedannelser, deformationer etc. ligesom entreprenørens løbende sætningsovervågning og grundvandsovervågning blev fulgt tæt og evt. nødvendige tiltag straks aftalt.”

 

For projekteringen og udførelsen af Cityringen er det intentionen at følge samme fremgangsmåde som under udførelsen af den nuværende metro, efter nærmere drøftelse med de relevante myndigheder. Selvom den Russiske Kirke falder uden for 100 m. zonen, forventes den som fredet bygning at blive medtaget i den generelle undersøgelse og efter behov også i de efterfølgende detaljerede undersøgelser.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen