|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato             26. februar 2007 J. nr.          004-U18-120  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 147 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra Frederiks Kirke vedr. metrocityringen, jf. TRU alm. del - bilag 217 og 254. Herunder bedes der redegjort for, hvilke konsekvenser det vil få for kirkens fundering (risiko for at væggene "sætter sig") og for støjgener i kirkerummet fra metroen, når den er i drift, hvis metrolinien anlægges som hidtil planlagt."
Jeg har forelagt spørgsmålet for Ørestadsselskabet, hvis svar jeg skal henholde mig til:
â€I Frederiks Kirkes menighedsrÃ¥ds høringssvar (af 15. januar 2007) udtrykkes bekymring over, at anlægget af Metrostationen betyder direkte indgreb i kirkens fundamentskonstruktioner. Det kan oplyses, at der ved afholdte møder med menighedsrÃ¥det og dets teknikere af Ørestadsselskabet tidligere er givet tilsagn om, at stationskonstruktionen vil blive tilpasset, sÃ¥ledes at noget sÃ¥dant -  sÃ¥ vidt det overhovedet er muligt - undgÃ¥s. De efterfølgende gennemførte arkæologiske forundersøgelser har nu vist, at sÃ¥danne indgreb faktisk kan undgÃ¥s.
I menighedsrådets høringssvar udtrykkes endvidere bekymring over mulighederne for, at anlægsarbejderne, f. eks. ved grundvandssænkning eller rammearbejder, skal påføre kirken skader. Hverken grundvandssænkning eller ramning af spuns vil imidlertid blive tilladt. For så vidt angår grundvandssænkning gælder der inden for voldene inkl. Christianshavn en generel beslutning i Borgerrepræsentationen om ikke at tillade grundvandssænkning. Denne bestemmelse er overholdt ved anlæg af den eksisterende Metros stationer.
De præcise valg af metoder vil først ske i takt med, at det kommende projekteringsarbejde gennemføres. Det vil være et krav til entreprenørens valg af udførelsesmetode, at anlægsarbejderne gennemføres uden skader på kirkebygningen. Menighedsrådet og dets teknikere vil blive inddraget i denne proces, og de vil, ved håndteringen af de eksisterende skader på kirken, kunne drage nytte af de undersøgelser, der gennemføres i forbindelse med Cityringen.
Hvad angÃ¥r spørgsmÃ¥let om støj, vil det i driftsfasen være muligt at friholde kirken for støjgener. Sikringen heraf vil være et led i det kommende projekteringsarbejde. Derimod vil det ikke være muligt helt at friholde kirken for støjgener i udførelsesfasen, men det vil i rimeligt omfang være muligt at aftale begrænsninger i forbindelse med kirkelige handlinger i arbejdstiden.â€
Flemming Hansen