Rockwool A/S

Industrivej 9

6580 Vamdrup

 

Att.: Transportchef Frank Holm, Rockwool A/S

          Logistikchef Claus Damgaard Johansen, Saint-Gobin Isover Scandinavia

 

Dato     20.                         februar 2007

J nr.             109-14

  

 

Kære Frank Holm og Claus Damgaard Johansen

 

Trafikudvalgsformand Flemming Damgaard Larsen har bedt mig besvare jeres fælles brev til Trafikudvalget af 2. februar 2007 om eventuel forsøgskørsel med modulvogntog fra motorvejsnettet ved Kolding (motorvejsafkørsel 65) til Rockwool og Saint-Gobin Isover Scandinavia fabrikker i Vamdrup.

 

I fremhæver de store transportvolumener såvel i Danmark, men også i forbindelse med transporter til Sverige og Finland, hvor modulvogntog allerede benyttes. Endvidere oplyses, at I har kontaktet Kolding Kommune om tilkørselsvejene med henblik på en udtalelse.

 

Jeg kan oplyse, at der i ”Aftale om trafik for 2007” er der afsat 85 mio. kr. til et landsdækkende forsøg med kørsel med modulvogntog på det overordnede vejnet. Forsøget tager udgangspunkt i det eksisterende sammenhængende motorvejsnet. Strækningen mellem Holbæk – Kalundborg indgår som ”et forsøg i forsøget” med henblik på at indhøste erfaringer med og perspektiver i modulvogntogsforsøg udenfor motorvejsnettet.

 

Desuden etableres forbindelse til transportcentre i umiddelbar tilslutning til motorvejen, til nærmere udvalgte sideanlæg (rastepladser) på motorvejsnettet til havne med international godstransport, hvor havnene ligger i umiddelbar nærhed af motorvejen, og hvor en forbindelse ikke vil forudsætte større anlægsinvesteringer. Der foretages tilpasninger af det relevante vejnet i 2007-08. Efter tilpasninger af vejnettet gennemføres forsøget i tre år i 2008-11. Ordningen analyseres og evalueres efter en passende indkøringsperiode bl.a. med henblik på at tage stilling til muligheden for en eventuel forlængelse af ordningen. Hensynet til trafiksikkerheden vil indgå i evalueringen.

 

Arbejdet med tilrettelæggelse af forsøget er påbegyndt i henhold til den politiske aftale. Frem til forsøgets praktiske igangsætning gennemføres en nærmere planlægning og tilrettelæggelse af forsøget samt de nødvendige anlægsmæssige ændringer af vejnettet. Der tages i den forbindelse kontakt til de kommuner, der har ansvaret for vejstrækninger, der indgår i forsøget med henblik på at indgå nærmere praktiske aftaler.

 

Jeg har på baggrund af henvendelser fra en række yderligere havne og transportcentre anmodet Vejdirektoratet om at redegøre for forudsætninger, undersøgelsesbehov m.v. vedr. de infrastrukturmæssige forhold med henblik på, at der kan tages stilling til disses eventuelle inddragelse i forsøget. Udover undersøgelsesbehovet for de rent vejtekniske og trafikale undersøgelser vil der i givet fald også skulle tages stilling til bl.a. finansieringsmæssige forhold.

På baggrund af redegørelsen vil jeg i samråd med partierne bag trafikaftalen tage stilling til en eventuel ændring af forsøget, herunder om der i givet fald også skal igangsættes af egentlig vejteknisk og anlægsøkonomisk analyse forud for projektering og inddragelse af yderligere vejstrækninger.

Den nærmere tilrettelæggelse forsøget afhænger bl.a. af de prøvekørsler, som arrangeres på dansk grund med henblik på at verificere modulvogntogenes arealbehov. I den forbindelse kan jeg oplyse, at det ikke er tanken, at der i forbindelse med forsøget skal udstedes egentlige tilladelser til enkeltvirksomheder. Det omfattede vejnet vil være tilgængeligt på lige vilkår for alle virksomheder, herunder Rockwool A/S og Saint-Gobin Isover Scandinavia.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen