|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            15. marts 2007 J. nr.          004-u18-117  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 2. februar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 141 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere vedlagte læserbrev fra Roskilde Avis den 31. januar 2007, "Forringelser for togpendlere" samt oplyse, hvad ministeren agter at foretage sig med de stadige forringelser for pendlere fra Roskilde."
Læserbrevet har været forelagt DSB, der oplyser, at det er korrekt, at der i køreplanen for 2007 ikke længere er en afgang fra København H til Roskilde kl. 15.50. Denne ændring er sket med baggrund i de justeringer af minuttallene, det har været nødvendigt at gennemføre som konsekvens af forventningerne til infrastrukturens kvalitet. Samtidigt skal det nævnes, at DSB’s betjening er i overensstemmelse med den forhandlede kontrakt mellem DSB og Transport- og Energiministeriet inkl. tillæg.
Jeg kan endvidere oplyse, at der på hverdage i tidsrummet mellem kl. 15.00 og 16.00 i 2007 kører syv tog, mens der i 2006 kørte otte tog. I tidsrummet mellem 16.00 og 17.00 kører der på hverdage i 2007 ni tog, der kan benyttes, hvilket svarer til antallet af tog på samme strækning i 2006.
København – Roskilde er en strækning med mange passagerer, og det er vigtigt at yde den bedst mulige kvalitet for de togrejsende. For at levere en høj kvalitet er det nødvendigt, at infrastrukturen og togmateriellet har en høj prioritet. Derfor har regeringen og forligspartierne med den seneste trafikaftale afsat yderligere ca. 4,7 mia. kr. til baneområdet. Foruden forbedringerne af infrastrukturen er et andet vigtigt fokusområde gennemførelsen af planen for Gode Tog til Alle, der vil blive gennemført i takt med indsættelsen af IC4 togene.
Flemming Hansen