Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             31. oktober 2006

J. nr.           432-7

  

 

Trafikudvalget har i brev af 5. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål 14 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 14:

 

"Ministeren bedes oplyse, hvad der er lov og praksis m.h.t. at tillade langsomme godstransporter på motorvejene, f.eks. af vindmøller, der kan skabe stor trængsel i myldretiden."

Svar:

 

I forbindelse med Trafikudvalgets spørgsmål har jeg anmodet Færdselsstyrelsen om en udtalelse. Færdselsstyrelsen har udtalt følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Efter færdselslovens § 86, må kørsel med blokvogn kun ske med politiets tilladelse. Lovens § 86, stk. 2 giver endvidere transport- og energiministeren bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser om blokvognskørsel. Bemyndigelsen er udnyttet ved Færdselsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1172 af 3. december 2004 om særtransport.

 

Efter bekendtgørelsens § 22, stk. 3, kan politiet ved udstedelse af en særtrans-porttilladelse fastsætte supplerende vilkår. Der kan for eksempel fastsættes vilkår med hensyn til område, tidspunkt, hastighed, rute, særlig afmærkning og ledsagelse, ligesom der i øvrigt kan fastsættes andre vilkår, som politiet af hensyn til færdselssikkerheden og vejforholdene anser for påkrævet.”

 

For så vidt angår politiets praksis med hensyn til at tillade langsomme transporter på motorveje, kan jeg oplyse, at Færdselsstyrelsen har anmodet Rigspolitiet om en udtalelse herom. Når udtalelsen er modtaget vil jeg vende tilbage til spørgsmålet.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen