Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. april 2007

J. nr.           004-U18-111

  

 

Trafikudvalget har i brev af 30. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål nr. 135 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 135:

 

"Hvis der foreligger beregninger, der viser, at overflytning af gods fra vej- til banetransport kan begrænse CO2 udslippet fra transportsektoren, hvilke incitamenter har ministeren da tænkt sig at opsætte, således det bliver økonomisk mere effektivt for erhvervslivet i højere grad at vælge den mest miljøvenlige transportform?"

 

Svar:

 

Jeg er ikke tilhænger af tiltag, der i praksis tvinger erhvervslivet til at benytte bestemte transportformer. De enkelte transportformer skal udvikles, så de hver for sig bliver så attraktive som muligt. Endvidere skal der skabes de bedst mulige rammer for et godt samspil mellem transportformerne jævnfør Transport- og Energiministeriets udspil om ”Bedre samspil mellem transportformerne” fra oktober 2006.

 

Det er min opfattelse, at jernbanegodserhvervet løbende har fået forbedret rammevilkårene på en lang række områder.

 

Jeg vil i den forbindelse fremhæve, at jernbanegodserhvervet pr. 1. juli 2005 har fået forbedret rammevilkårene gennem en nedsættelse af jernbanegodstaksterne på Storebælt med 20 procent for godstog, mens godstaksterne på vejsiden blev reduceret 5 procent.

 

På nuværende tidspunkt arbejdes der på konkrete anlægsprojekter til forbedring af infrastrukturen til fordel for banegodsvirksomhederne. Her tænker jeg specielt på udbygningen og etableringen af overhalingsspor på Fyn og etableringen af en ny og tidssvarende havneforbindelse i Århus.

 


Endeligt kan jeg oplyse, at DSB i januar 2007 indgik en aftale med Railion om tilpasning af lejevilkårene på kombiterminalerne i Taulov og Høje Taastrup. Det er min opfattelse, at denne tilpasning har styrket jernbanens rammebetingelser.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen