Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. april 2007

J. nr.           004-U18-111

  

 

Trafikudvalget har i brev af 30. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 134 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 134:

 

"Hvad kan ministeren oplyse om grundlaget for den "vurdering", ministeren foretager i sit svar på TRU alm. del - spm. 96 af, at begrænsning af CO2 udslip kan opnås økonomisk mere effektivt ved andre tiltag end overflytning af gods fra vej- til banetransport og herunder bedes oplyst, hvilke konkrete beregninger, der ligger til grund for denne vurdering?"

 

Svar:

 

Vurderingen bygger blandt andet på Regeringens ”Oplæg til klimastrategi for Danmark” (2003) samt publikationen ”En omkostningseffektiv klimastrategi” (2003), der er udarbejdet af blandt andre Finansministeriet. Ses der således på nationale initiativer til CO2-reduktioner vurderes initiativer i transportsektoren generelt at have en lavere grad af omkostningseffektivitet end initiativer i andre sektorer.

 

Jævnfør Regeringens energipolitiske udspil ”En visionær dansk energipolitik” (2007) er der behov for effektivisering og på længere sigt omstilling af transportsektorens energiforbrug. De mest omkostningseffektive tiltag på transportområdet – eksempelvis krav til køretøjernes brændstofeffektivitet - kan indtil videre kun gennemføres i EU-regi.

 

EU har allerede indgået frivillige aftaler med bilindustrien om bilers energieffektivitet. Danmark har i sit indspil til EU’s energipolitik, ”En samlet energipolitik for Europa” af 12. oktober 2006 foreslået, at der arbejdes for, at disse aftaler skærpes eller alternativt følges op af regulering.

 

I EU-Kommissionens meddelelse af den 7. februar 2007 om revisionen af Fællesskabets strategi for reduktion af CO2-emissioner fra passager og lette køretøjer (COM(2007) 19 final) annonceres, at Kommissionen vil forfølge EU’s mål fra stats- og regeringscheferne om at nå 120 g CO2/km i 2020, og præsentere direktivforslag herom i 2007 eller 2008.

 

Regeringen vil samtidig understøtte processen mod omstilling af transportsektorens energiforbrug gennem nationale initiativer. Regeringen foreslår, at andelen af biobrændstof til transport forøges til 10 pct. i 2020. Regeringen er parat til at fastsætte et delmål tidligere end 2020, forudsat at der er udviklet tilstrækkeligt samfundsøkonomisk konkurrencedygtige og miljømæssigt bæredygtige teknologier.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen