|
|
|
Bestyrelsesformand Knud Størup Hirtshals Havn Norgeskajen 11 9850 Hirtshals |
Dato            22. februar 2007 J. nr.          004-107  Â
|
|
Tak for Deres brev om statslige investeringer i Hirtshals. Det er godt at høre, at der er et godt samarbejde mellem de mange forskellige aktører på havnen for at finde de rigtige løsninger med henblik på at håndtere de stigende transportmængder.
Det har været naturligt, at Hirtshals Havn med direkte tilknytning til motorvejsforbindelsen E 39 blev inddraget i den kommende forsøgsordning med modulvogntog som en af 10 havne. Forsøgsordningen er et led i Trafikaftalen for 2007, hvortil der er afsat 85 mio. kr. til forsøget.Â
Midlerne til modulvogntog dækker bl.a. nødvendig tilpasning af infrastrukturen frem til havne og transportcentre, der er omfattet af forsøget. Omkostninger til eventuelle ændringer af infrastrukturen inden for havnenes arealer forudsættes afholdt af de pågældende ejere.
 Jeg håber, at havnen kan få glæde af de nye muligheder med modulvogntog.
Jeg er glad for at høre, at det går godt i Hirtshals Havn, og at der er basis for investeringer både havnens investeringer og investeringer fra private rederier i øget tonnage.
Jeg deltog selv ved åbningen af de sidste dele af motorvejsforbindelsen ved Hirtshals i 2004. I lyset af disse gennemførte investeringer på det statslige vejnet, som skete i tæt samarbejde med Hirtshals Kommune er jeg overrasket over dit synspunkt om, at manglen på statslige investeringer og synligheden af det statslige efterslæb bliver stadig tydeligere.
Jeg vil opfordre Hirtshals Havn til at konkretisere, hvor man ser de konkrete udfordringer i forhold til infrastrukturen. Jeg vil med en sådan konkretisering bede Vejdirektoratet vurdere sagen.
For så vidt angår statslige infrastrukturinvesteringer vil jeg pege på, at regeringen i november måned 2006 har nedsat en Infrastrukturkommission. Kommissionen skal analysere og vurdere de centrale udfordringer og udviklingsmuligheder for infrastrukturen og de statslige trafikinvesteringer frem til 2030 i lyset af de langsigtede forventninger til transportbehov og transportmønstre.
Infrastrukturkommissionens arbejde skal danne grundlag for regeringens næste trafikinvesteringsplan.
I Deres brev omtaler de også behovet for et moderne og effektivt rangerspor for jernbanetrafikken. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jernbane til havnen mellem Hirtshals og Hjørring er en privatbane, hvor ansvaret for en eventuel udbygning, fornyelser eller vedligeholdelse ligger hos trafikselskabet for Nordjylland og hos region Nordjylland.
Jeg vil med glæde besøge Hirtshals Havn igen, men jeg finder, at der først og fremmest er behov for en nærmere udredning af det behov, som havnen peger på i forbindelse med afslutningen af hovedlandevej E39.
Jeg vil derfor foreslå, at beslutningen om et eventuelt besøg afventer denne udredning, og at besøget f. eks. finder sted i forbindelse med de første modulvogntog i Hirtshals.
Flemming Hansen