|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            9. februar 2007 J. nr.          409-16  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 123 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"I forlængelse af ministerens besvarelser af TRU alm. del – spm. 39 og 70 bedes ministeren redegøre for, om Borgmestervejen placeres i kommunalt eller statsligt regi og hvis den skal være statsvej, om der i så fald følger et amtsligt bidrag med."
Som oplyst i min besvarelse af udvalgets spørgsmål 39 og 70 har Transport- og Energiministeriet anmodet Vejdirektoratet om en vurdering af statens interesser i projektet for den af det tidligere Vejle Amt planlagte motortrafikvej Ødsted-Ny Højen E45 (Borgmestervejen) med henblik på en stillingtagen til, om projektet skal indgå i den fremtidige statslige vejplanlægning.
./.
Vejdirektoratet har med brev af 1. februar 2007 med bilag,
hvoraf kopi vedlægges, fremsendt sin vurdering til Transport- og
Energiministeriet. Som det fremgår heraf, er det Vejdirektoratets opfattelse,
at Vejle Amts planer for Borgmestervejen naturligt knytter sig til det udvidede
statsvejnet og derfor bør indgå i den statslige vejplanlægning. Vejdirektoratet
har samtidig indstillet, at vejen optages på vejplan for hovedlandeveje
(statsvejnettet), jf. vejlovens § 27.
Jeg kan oplyse, at jeg har tiltrÃ¥dt Vejdirektorats indstilling. Vejen er dermed planlægningsmæssigt placeret i statsligt regi. Projektet vil herefter, som jeg tidligere har oplyst, skulle indgÃ¥ i prioriteringen af de fremtidige statslige vejinvesteringer sammen med andre projekter pÃ¥ det udvidede statsvejnet.      Â
I forbindelse med kommunalreformen er der på FL 2007 tilført Vejdirektoratets anlægsramme 265 mio. kr. årligt til anlægsforpligtelser overtaget fra amterne. Disse midler er ikke knyttet til bestemte vejprojekter. Der overføres således ikke penge til staten fra det tidligere Vejle Amt specifikt til anlæg af Borgmestervejen.
Flemming Hansen