Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             2. februar 2007

J nr.             004-U18-102

  

 

Trafikudvalget har i brev af 15. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål 120, (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 120:

 

”Ministeren bedes kommentere materiale fra Intradan Teknik ApS vedr. spejl med kamera til busser og lastbiler med henblik på at undgå højresvingsulykker, jf. TRU alm. del - bilag 193”.

Svar:

Jeg har forelagt materialet fra Intradan Teknik ApS for Færdselsstyrelsen og kan på den baggrund oplyse følgende:

Højresvingsulykker er primært et problem, der knytter sig til lastbiler.

Buschauffører sidder lavere og har bedre udsyn gennem døre og vinduer til området til højre for køretøjet, end lastbilchauffører har.

Dertil kommer, at bussernes karrosseri når længere ned mod vejbanen, så bløde trafikanter ikke så let kommer ind under hjulene.

Kamera/monitor systemer til lastbiler har en vis udbredelse i Danmark, enten som supplement til de påbudte spejle, eller som alternativ til det ekstra blindvinkelspejl, der blev indført krav om i Danmark i 2004. Kamera/monitor systemerne er typisk tilsluttet, så monitoren kun er tændt, når der blinkes til højre.

Chauffører er overvejende glade for kamera/monitorsystemer men der er ikke dokumentation for, at kamera/monitor systemer giver større sikkerhed mod f.eks. højresvingsulykker end spejle. Et kamera, der også fungerer i mørke, vil dog være en fordel.

Jeg har bedt Færdselsstyrelsen om at kontakte Intradan Teknik ApS for at indgå i en dialog med virksomheden om mulighederne for anvendelse af kamera/monitorsystemer på lastbiler, enten som alternativ til de påbudte spejle eller som supplement hertil.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen