Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             2.   februar 2007

J nr.             004-u18-000100

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål TRU 118 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. TRU 118 alm. del:

 

"Hvad er ministerens holdning til at etablere en ordning, hvor resultaterne af tilsynsbesøgene hos bilsynsvirksomheder offentliggøres, f. eks. på internettet, for at give forbrugerne mulighed for at undgå virksomheder med meget høje fejlrater?"

Svar:

 

Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgeren ønsker at give borgerne et bedre grundlag for at vælge, hvilken synsvirksomhed de vil have deres bil synet eller omsynet ved, og at offentliggørelse af resultaterne af Færdselsstyrelsens kontrolbesøg vil medvirke hertil.

Som udgangspunkt er jeg indstillet på at skabe den højest mulige grad af gennemsigtighed på synsmarkedet inden for de rammer, som lovgivningen fastsætter, med henblik på at øge borgernes muligheder for at vælge synsvirksomhed.

Der var således pr. 31. december 2006 109 synsvirksomheder med i alt 347 synssteder og 167 omsynsvirksomheder med i alt 185 omsynssteder.

I 2006 er der gennemført ca. 1,25 mio.  syn og ca. 250.000 omsyn.

Hensigten med tilsynsindsatsen over for virksomhederne er at sikre, at syn er et ensartet og korrekt ”standardprodukt”, uanset hvilken virksomhed der foretager synet.

Færdselsstyrelsen har i 2006 gennemført 1.654 uanmeldte kontrolbesøg hos synsvirksomheder og 183 tilsvarende besøg hos omsynsvirksomheder. Alle virksomheder har fået kontrolbesøg, og de fleste virksomheder er besøgt flere gange. I omtrent 11 % af tilfældene har et eller flere forhold medført tilsynsresultatet ”utilfredsstillende”. Det kan f.eks. skyldes ikke tilstrækkeligt uddannede medarbejdere, forkerte synsresultater, manglende udstyr til at syne biler og mangelfulde syn.

Jeg henviser til mine besvarelser på spm. TRU 5 – 13 af 3. og 4. oktober 2006 og spm. TRU 34 af 30. oktober 2006.

I 2007 forventer Færdselsstyrelsen at gennemføre mindst 2.200 kontrolbesøg.

Det er et krav til synsvirksomhederne, at de skal have tilknyttet en uvildig kontrolinstans, som kontrollerer deres kvalitetsstyringssystemer. Kontrolinstansen aflægger besøg i virksomheden én gang om året og gennemgår kvalitetsstyringssystemet.

Det er ligeledes et krav, at synsvirksomhederne udarbejder en ledelsesevaluering to gange om året.

I begge tilfælde indsendes rapporterne til Færdselsstyrelsen.

I overvejelserne om offentliggørelse af resultater af kontrolbesøgene er der tre forhold, som skal indgå.

For det første er der hensynet til, at bilejerne kan orientere sig om synsvirksomhedernes kvalitet. Her vil offentliggørelse af tilsynsresultaterne i udgangspunktet kunne forbedre bilejernes mulighed for at vælge synsvirksomhed.

For det andet er der hensynet til virksomhedernes økonomiske og driftsmæssige forhold. Offentlighedsloven fastsætter således begrænsninger i adgangen til aktindsigt, når det gælder virksomheders tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller drifts- eller forretningsforhold, som er af væsentlig økonomisk betydning for virksomheden.

Endelig er der det grundlæggende hensyn til færdselssikkerheden og miljøet. Bilejere må ikke kunne spekulere i at få deres bil synet i en virksomhed, som de formoder ikke vil finde så mange fejl ved bilen som en anden virksomhed.

Ved eventuelle sammenligninger af konkrete virksomheder må også inddrages, at der kan være forskelle i bilparkens alder, mv., i de forskellige områder, hvorfor nogle synshaller kan finde flere fejlbehæftede biler end andre.

Jeg har på denne baggrund bedt Færdselsstyrelsen undersøge, i hvilket omfang og under hvilken form – herunder hjemmel - der kan skabes en forbedret tilgængelighed for offentligheden ud over de informationer, som styrelsen allerede på nuværende tidspunkt stiller til rådighed.

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen