Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             19. januar 2007

J. nr.           004-u18-98

  

 

Trafikudvalget har i brev af 8. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål  (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  : 115

 

"Ministeren bedes give et overslag over, hvad det vil koste at hæve eller sænke skinnenettet i forbindelse med renoveringen af det danske skinnenet ved de perroner, hvor det er nødvendigt, som alternativ til at sænke eller hæve disse perroner for at gøre nettet tilgængeligt for folk med handicap."

 

Svar:

 

Jeg har bedt Banedanmark bistå med besvarelsen. Banedanmark har oplyst følgende:

Helt generelt vil en løsning med at tilpasse perronhøjde ved at sænke sporene i stedet for at hæve perronen have den fordel, at der ikke opstÃ¥r problemer med niveauforskelle mellem perron, stationsbygning, forplads osv. 

Banedanmark har ikke foretaget beregninger pÃ¥ omkostningerne ved at sænke sporet i forhold til at hæve perronen. Dette skyldes, at det - af flere grunde - normalt ikke vil være en anvendelig løsning. Disse grunde kan grupperes i økonomiske og tekniske: 

Økonomiske 

·         De eksisterende perronforkanter vil ikke være funderet sÃ¥ dybt, at de vil kunne bevares uændret efter sænkning af sporene. Det vil sige, at der vil skulle funderes og opsættes nye perronforkanter. Da lave perroner som regel er ældre perroner, vil der ofte blive behov for delvis fornyelse af perronen. Denne udgift vil ligge tæt pÃ¥ udgiften til forhøjelse af perronen

·         Ved sænkning af sporene vil der skulle etableres nye dræn og eventuel ny underballast (laget under skærverne) for at sikre sporets beliggenhed.

 

Tekniske 

·         PÃ¥ stationer med perrontunnel vil sporene ikke kunne sænkes uden at komme i konflikt med tunnelen. Tilsvarende forhold gør sig gældende, hvis der er overkørsler eller vejunderføringer i nærheden af perronen. PÃ¥ strækninger med kørestrøm vil der skulle ske justering af køreledninger.

·         Sænkning af sporene vil skulle ske over en længere strækning end selve perronerne for ikke at fÃ¥ for stejle ramper til / fra det sænkede spor. Dette vil give problemer, hvis der er sporskifter i nærheden af perronen.

Løsningen med at sænke sporene vil derfor kun være aktuelt i enkelte tilfælde, hvor der af andre grunde skal foretages sporombygning. Dette vil ske pÃ¥ baggrund af en konkret vurdering af det økonomisk optimale i de enkelte projekter.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen