|
|
Kommissorium - DSB's efterlevelse af asbestlovgivningen
Formål
Nærværende dokument er et kommissorium for et projekt, som har til formål at foretage en analyse af, hvorvidt DSB [1] har overtrådt lovgivningen angående håndtering af asbest samt eventuelle påbud givet i relation hertil. Omfanget af eventuelle overtrædelser af lovgivning og påbud ønskes klarlagt. Ligeledes ønskes etableret et grundlag for en eventuel ansvarsplacering.
Organisering
Undersøgelsen gennemføres af en ekstern konsulentvirksomhed med reference til en styregruppe.
DSB stiller ressourcepersoner til rÃ¥dighed for den valgte konsulentvirksomhed med henblik pÃ¥ at tilvejebringe det ønskede informationsgrundlag for undersøgelsen.Â
Metode
Der udarbejdes en oversigt over lovgivning og påbud, som DSB er underlagt i relation til håndtering af asbest. Herudover udarbejdes en oversigt over forekomsten af asbest i DSB, og det klarlægges, hvordan tilsynsforpligtelsen har været varetaget. I forbindelse med undersøgelsen vil der blive fortaget interviews med nuværende og tidligere medarbejdere. For en mere detaljeret metodebeskrivelse henvises til bilag.
Tidsplan
Opgaven vil blive løst i følgende 3 faser:
Fase 1: Konkretisering af kommissorium - 11. december til 18. december
I denne periode konkretiseres kommissoriet i styregruppen, og de nøglepersoner, der skal bidrage med at fremskaffe informationsgrundlaget for undersøgelsen, identificeres.
 Â
Fase 2: Gennemførelse af undersøgelsen - 18. december til 10. januar
Undersøgelsen gennemføres i samarbejde mellem DSB, de relevante fagforeninger og den valgte konsulentvirksomhed.Â
Fase 3: Afrapportering - 10. januar til 20. januar
Den valgte konsulentvirksomhed foretager den skriftlige rapportering til DSB.
Afslutning
Efter afslutning af ovennævnte opgaver skal resultatet også bruges til internt i DSB at vurdere og beslutte, hvilke konsekvenser der på arbejdsmiljøområdet skal drages vedr. ændring af procedurer, rapportering, organisering, ledelse mv.
[1] Med DSB forstås her, DSB med de aktiviteter, der indgik i selskabet ved stiftelsen som selvstændig offentligt virksomhed i 1999 (dvs. togoperatørvirksomheden).