Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25 . januar 2007

J. nr.           004-U18-000094

  

 

Trafikudvalget har i brev af 22. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 112 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr.  112:

 

"Kan ministeren oplyse, cirka hvor mange midler, der som følge af projekter inden for eksisterende trafikforlig – f.eks. udgifter til udvidelse af motorvej ved Odense m.v. – er forhåndsdisponeret i årene efter 2012?"

Svar:

 

Der er i forbindelse med en række trafikforlig - Aftale om Trafik af 5. november 2003, Aftale om Trafik af 4. november 2005 og Aftale om Trafik af 26. oktober 2006 - truffet politisk aftale om at gennemføre en række projekter, som med de forudsatte afløb ved indgåelsen af aftalerne indebærer udgifter efter 2012. Der er i besvarelsen ikke medtaget projekter som gennemføres eller forventes gennemført på baggrund af særskilt finansiering uden for finansloven, såsom metrocityringen i København eller en fast forbindelse over Femern-bælt.

På vejområdet er der på grundlag af de nævnte aftaler vedtaget anlægslov og/eller afsat bevilling på Finansloven til en række projekter, som forudsætter udgifter efter 2012. Projekterne fremgår af tabel 1. På nuværende tidspunkt skønnes det, at ca. 0,2 mia. kr. af det samlede totalbeløb for disse projekter på ca. 6,3 mia. kr. falder efter 2012. Der tages forbehold for ændringer i de forudsatte afløb.


Tabel 1: Politisk besluttede/igangsatte vejprojekter med forudsatte udgifter efter 2012.

 

Trafikforlig

Holbæk-Vig, rute 21 – etape 2+3

2003

Fløng-Roskilde V.

2005

Riis – Ølholm – Vejle

2005

Bording – Funder

2005

Frederikssundsmotorvejen, 1. etape

2005

Motorvej Brande-Give N.

 2006

Det sønderjyske motorvejsprojekt, Kliplev-Sønderborg

 2006

 

Yderligere er der i forbindelse med Aftale om Trafik af 5. november 2003 truffet politisk beslutning om igangsættelse af anlægsprojektet ”Udbygning af motorvej mellem Odense og Middelfart” med afholdelse af udgifter for 1 mia. kr. (pl03) i perioden 2009-2012. Da projektet befinder sig i en tidlig fase, er der endnu ikke fastlagt afløbsprofil eller endelig totaludgift for projektet. Det må dog forventes, at der vil ligge udgifter efter 2012, der som minimum svarer til udgifterne før 2012.

 

I forbindelse med Aftale om Trafik af 26. oktober 2006 er der desuden afsat en reserve på 589 mio. kr. i perioden 2008-2012 for motorvejsprojektet ved Silkeborg (Funder-Låsby). Den endelige udformning af projektet er endnu ikke fastlagt, og dermed kendes totaludgiften heller ikke. Der er ikke indgået en politisk aftale om den resterende bevilling til projektet efter 2012.

På baneområdet er der ligeledes på baggrund af de førnævnte trafikforlig fra 2003, 2005 og 2006 truffet politisk beslutning om igangsættelse af en række projekter, der forudsættes at medføre udgifter efter 2012. Disse projekter fremgår af tabel 2. På nuværende tidspunkt skønnes det, at ca. 4,9 mia. kr. af de forventede udgifter til disse projekter falder efter 2012, heraf ca. 4,7 mia. kr. til fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet. Der tages forbehold for ændringer i de forudsatte afløb.

 

Tabel 2: Politisk besluttede og/eller igangsatte baneprojekter med forventet afløb efter 2012.

 

Trafikforlig

Fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet

2003/2005/2006

Nye togradioer

2006

RÃ¥dighedspuljer

2003/2006

Fordelingsstation Vestfyn

2006

 

Udover disse projekter er der i forbindelse med de eksisterende trafikforlig truffet politisk beslutning om udarbejdelse af beslutningsgrundlag for en række anlægsprojekter. En række af disse projekter vil også – hvis de besluttes igangsat – have udgifter efter 2012. Der er i anlægsstatus for 2. halvår af 2006, oversendt til Trafikudvalget med brev af 10. januar 2007, udarbejdet en oversigt over igangværende undersøgelser.

Det skal endvidere oplyses, at der i trafikaftalen fra 2003 er afsat en reserve til landanlæg (opgradering og udvidelse af jernbanenettet) i forbindelse med en Femern Bælt-forbindelse. Heraf reserveres 800 mio. kr. (2003-priser) til kapacitetsforbedringer på strækningen København-Ringsted. Desuden er der i trafikaftalen fra oktober 2006 truffet en principbeslutning om udskiftning af Banedanmarks signalanlæg efter 2014.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen