|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            18. januar 2007 J. nr.          004-u18-83  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 21. december stillet mig følgende spørgsmål  (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
" Ministeren bedes uddybe sine synspunkter under det åbne samråd den 19. december 2006 om jernbanen i Vendsyssel m.h.t., hvorfor renovering eller udskiftning af skinnerne i Vendsyssel ikke kan fremrykkes og foretages samtidig med, at der foregår renovering og vedligeholdelse af skinnerne på Kystbanen og Køge Bugt banen."
Som jeg tidligere har oplyst, er det Banedanmarks vurdering, at der ud fra et organisatorisk og trafikalt perspektiv kun kan gennemføres to store sporombygningsprojekter i 2007. Idet der allerede er indgået kontrakter på ombygningen af Køge Bugt banen og Kystbanen, er det ikke længere en teoretisk mulighed at aflyse disse ombygninger. Reelt vil det også give en problematisk prioritering, da der i første halvår af 2006 blev transporteret ca. 1 mio. passagerer på Vendsysselbanen imod ca. 5 mio. passagerer på Kystbanen og ca. 9 mio. passagerer på Køge Bugt banen.
Samtidig er det ikke sikkert, at det havde været Vendsysselbanen, som Banedanmark havde indprioriteret, hvis der havde været mulighed for en ekstra sporombygning i 2007. Som jeg tidligere har oplyst, er der ifølge Banedanmark en række andre baner, der er i lige så dårlig stand som Vendsysselbanen.
Derudover har Banedanmark oplyst, at selv hvis det var en eksplicit politisk prioritet, at en sporombygning af Vendsysselbanen skulle gÃ¥ forud for mere trafikerede strækninger, sÃ¥ vil det være svært at forberede en stor sporombygning af Vendsysselbanen i 2007 inden for det korte tidsrum, der pÃ¥ nuværende tidspunkt vil være til rÃ¥dighed. SÃ¥ledes vil det være nødvendigt at forcere tidsforløbet, hvilket der tidligere har været meget dÃ¥rlige erfaringer med.  Â
Som jeg tidligere har oplyst, er det Banedanmarks forventning, at den ekstraordinære forebyggende vedligeholdelsesindsats i 2006 og 2007 på Vendsysselbanen betyder, at strækningshastigheden kan opretholdes, indtil der gennemføres en egentlig sporombygning. Der er dog stadig en reel risiko for, at der også i fremtiden vil kunne forekomme midlertidige hastighedsnedsættelser, idet skinnerne er gamle.
Som jeg oplyste på det åbne samråd den 19. december, er der i Aftale om trafik for 2007 fastlagt to prioriteringskriterier for sporfornyelsesindsatsen: 1) antallet af passagerer på strækningen og 2) påvirkningen af den samlede regularitet. Det skal bemærkes, at der ikke kan blive tale om en permanent lukning af en bane. Således vil en lukningstruet bane altid blive prioriteret højest. Banedanmark vil planlægge sporfornyelsen af det samlede net ud fra disse principper over de næste 8 år. Så Vendsysselbanen vil blive sporfornyet så hurtigt, som det er muligt i forhold til de ovenfor opstillede prioriteringskriterier.
Flemming Hansen