|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K   Â
|
Dato            16. januar 2007         J nr.            432-64  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 19. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 105 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. december 2006 fra Jan Thielemann, Silkeborg, jf. TRU alm. del – bilag 165".
Jan Thielemann anbefaler den såkaldte Nebellinie nord om Silkeborg
som den mest skånsomme linjeføring for anlæg af motorvejsstrækningen Funder-Låsby. Som begrundelse fremføres, at motorvejen her kan føres over Gudenåen på en lavbro på et sted, hvor åen kun er 25 m bred og selve ådalen kun 400 m bred, hvilket vil indebære, at broen og vejen vil være mindst synlig set fra omgivelserne.
Nebellinien krydser Gudenådalen ca. 1 km nord for Resendallinien på et sted, hvor dalen er ca. 2-2,5 km bred. Her er dalens karakteristiske terrassering særligt fremtrædende, og den lavest beliggende del af dalen med selve åløbet er ca. 400 meter bred.
Det var oprindelig forudsat, at motorvejen skulle føres på lavbro over den lavest beliggende del af dalen i Nebellinien og på en lav dæmning over de lidt højere beliggende dele af dalen øst for Gudenåen.
I forbindelse med Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af Ringvejslinien og Resendallinien i 2002 blev Nebellinien undersøgt som alternativ til Resendallinien med både højbro, lavbro og tunnel.
Uanset om motorvejen føres pÃ¥ lavbro over GudenÃ¥en i Nebellinien og dermed bliver mindre synlig set fra omgivelserne, vil den gennemskære de fredede omrÃ¥der i og omkring GudenÃ¥dalen og være i modstrid med regeringens ønsker om, at fremtidige generationer skal have mulighed for at opleve den storslÃ¥ede og unikke natur i fred og ro. Â
Med venlig hilsen
Flemming Hansen