Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K    

 

 

Dato             16. januar 2007         

J nr.             432-64

  

 

Trafikudvalget har i brev af 19. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 105 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 105:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. december 2006 fra Jan Thielemann, Silkeborg, jf. TRU alm. del – bilag 165".

 

Svar:

 

Jan Thielemann anbefaler den sÃ¥kaldte Nebellinie nord om Silkeborg

som den mest skÃ¥nsomme linjeføring for anlæg af motorvejsstrækningen Funder-LÃ¥sby. Som begrundelse fremføres, at motorvejen her kan føres over GudenÃ¥en pÃ¥ en lavbro pÃ¥ et sted, hvor Ã¥en kun er 25 m bred og selve Ã¥dalen kun 400 m bred, hvilket vil indebære, at broen og vejen vil være mindst synlig set fra omgivelserne.

 

Nebellinien krydser GudenÃ¥dalen ca. 1 km nord for Resendallinien pÃ¥ et sted, hvor dalen er ca. 2-2,5 km bred. Her er dalens karakteristiske terrassering særligt fremtrædende, og den lavest beliggende del af dalen med selve Ã¥løbet er ca. 400 meter bred.

 

Det var oprindelig forudsat, at motorvejen skulle føres på lavbro over den lavest beliggende del af dalen i Nebellinien og på en lav dæmning over de lidt højere beliggende dele af dalen øst for Gudenåen.

 

I forbindelse med Vejdirektoratets VVM-undersøgelse af Ringvejslinien og Resendallinien i 2002 blev Nebellinien undersøgt som alternativ til Resendallinien med både højbro, lavbro og tunnel.

 

Uanset om motorvejen føres på lavbro over Gudenåen i Nebellinien og dermed bliver mindre synlig set fra omgivelserne, vil den gennemskære de fredede områder i og omkring Gudenådalen og være i modstrid med regeringens ønsker om, at fremtidige generationer skal have mulighed for at opleve den storslåede og unikke natur i fred og ro.  

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen