|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            29. maj 2007 J. nr.          404-2  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 104 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare endeligt.
" Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. december 2006 fra Henrik Søndergaard Pedersen, Fjerritslev vedr. forslag til nyt vejvisningssystem på landeveje, jf. TRU alm. del – bilag 161"
Som jeg orienterede Trafikudvalget om i mit foreløbige svar af 5. januar 2007, har jeg anmodet Vejdirektoratet om at vurdere forslaget.
Vejdirektoratet har bedt den vejregelarbejdsgruppe, der arbejder med vejregler for vejvisning, om at se nærmere på henvendelsen. Arbejdsgruppen har bl.a. deltagere fra Vejdirektoratet og kommunerne.
Vejdirektoratet har på baggrund af vejregelarbejdsgruppens drøftelser af forslaget oplyst følgende til mig, som jeg skal henholde mig til:
â€Forslaget til nyt vejvisningssystem er omfattende og vil i givet fald betyde, at det nuværende vejvisningssystem helt skal udskiftes.
Forslaget indeholder en række gode elementer. Bl.a. indeholder forslaget det grundlæggende synspunkt, at omfanget af vejvisningen, dvs. i antallet af informationer, som trafikanten modtager, bør begrænses af hensyn til trafiksikkerheden. Trafikanter kan erfaringsmæssigt kun forholde sig til et begrænset antal informationer, hvorfor for mange informationer vil udgøre en trafiksikkerhedsmæssig risiko. Begrænsningen i antallet af informationer og tavler er imidlertid ikke alene knyttet til et specifikt vejvisningssystem. Det er således allerede i dag et grundlæggende hensyn i regler og vejledninger om anvendelse af vejvisning, bl.a. i de udførlige vejledninger i de nyeste vejregler for vejvisning.
Forslaget indeholder en generel ændring i valg af anvendte farver, bl.a. af hensyn til at udenlandske trafikanter, således at vejvisningen er genkendelig fra land til land. En fuldstændig harmonisering af de enkelte landes tavler er dog ikke ubetinget nogen god idé idet færdselsregler varierer fra land til land. Tavlernes udseende er derfor med til at minde udenlandske trafikanter om, at de befinder sig i et andet land, hvor der gælder andre færdselsregler end dem, de er vant til fra hjemlandet.
Farverne i det danske vejvisningssystem kan dog godt tilnærmes farver, der kendes fra udlandet. Det gælder f.eks. den grundlæggende farve anvendt til turistvejvisning. Forslaget til nyt vejvisningssystem indeholder også et forslag om at anvende den fra udlandet kendte rødbrune farve til turistvejvisning. Farven er faktisk allerede indført i videre omfang end hidtil i de nyeste regler om servicevejvisning. Også på dette punkt er det imidlertid svært at harmonisere på tværs af landegrænser, da der ikke internationalt er enighed om, hvordan en sådan vejvisning skal anvendes, f.eks. om hvad der skal vejvises til.
For den grundlæggende geografiske vejvisning argumenteres der i forslaget om en udskiftning af den rød/hvide farve, der er besluttet af Folketinget, til blå/hvid, bl.a. ud fra en betragtning om, at det blå farvepigment er væsentligt mere holdbart end det røde. Det er korrekt, at der tidligere har været problemer med holdbarheden af den røde farve, men dette problem er i dag elimineret, således at farven holder i 15 – 20 år. Da tavlers samlede levetid typisk er kortere, er farvens holdbarhed ikke noget problem.
Vejregelarbejdsgruppen har på baggrund af et beregningseksempel for en konkret kommune vurderet, at en samlet udskiftning af alle tavler i Danmark vil beløbe sig til i størrelsesordenen 400 mio. kr.
Det er vejregelarbejdsgruppens vurdering, at et nyt vejvisningssystem kun i meget begrænset omfang, om overhovedet, vil kunne bidrage til f.eks. en trafiksikkerhedsmæssig forbedring.
En eventuel udjævning af omkostningerne ved at foretage udskiftning over en længere Ã¥rrække er efter arbejdsgruppens vurdering ikke hensigtsmæssig. Den sideløbende anvendelse af flere vejvisningssystemer vil kunne give anledning til forvirring hos trafikanterne og derfor bidrage til en forværring af trafiksikkerheden.â€
Flemming Hansen