|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            16. januar 2007 J. nr.          004-U18-90  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 103 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. december 2006 fra Ivan Naurholm vedr. Øresundsbroens pendlerordning, jf. TRU alm. del – bilag 159."
Jeg har forelagt henvendelsen af 14. december 2006 fra Ivan Naurholm for Øresundsbro Konsortiet og kan oplyse følgende:
Det er korrekt, at der pr. 1. januar 2007 er indført et nyt pendlerprodukt på den faste Øresundsforbindelse.
Ifølge det tidligere pendlersystem var pendlerne på Øresund på årsbasis afhængig af at skulle have tre aftaler: en pendleraftale til de måneder, hvor kunden arbejdede alle dage, en MiniPendler i måneder med færre rejser og endelig en BroPas-aftale til de måneder, hvor der var feriesæson. Dette medførte, at pendlerne hver måned skulle overveje, hvilken aftale kunden havde brug for i den pågældende måned og give Øresundsbro Konsortiet meddelelse herom. Dette var en stor administrativ belastning både for konsortiet og pendlerne.
Derfor har konsortiet pr. 1. januar indført et nyt system, der er fleksibelt i forhold til kørselsbehovet, og pendleren betaler aldrig for mere end det, der faktisk er kørt.
Det er endvidere korrekt, at der ifølge det nye system betales forskellig pris afhængig af antallet af passager: for 1-16 passager betales 130 kr. pr. passage, for 17-50 passager betales 25 kr. pr. passage og for over 50 passager betales 130 kr. pr. passage. Herudover skal der betales en årsafgift på 220 kr. Grunden til den forholdsvis høje pris for over 50 passager skyldes, at det er meget få pendlere, der har et arbejdsrelateret kørselsbehov, der overstiger 46 ture om måneden.
Endelig er det korrekt, at betaling trækkes på kundens betalingskort efter hver gennemført passage. Kunden kan imidlertid vælge at betale efter faktura, der fremsendes efter udløb af den pågældende kalendermåned, hvilket vil kræve rutinemæssig kreditvurdering samt et gebyr på 50 kr. pr. faktura.
Ifølge Øresundsbro Konsortiet vil der være en gennemsnitlig prisstigning for alle pendlere fra 2006 til 2007 på 1,8 %. Priserne på pendleraftalerne har imidlertid været uændret siden 2005.
Formålet med det nye system pr. 1. januar 2007 har været at øge fleksibiliteten på tværs af Øresund med henblik på at opnå et fælles job- og boligmarked i Øresundsregionen, samt at imødekomme klager fra mange pendlere. Ifølge den tidligere pendleraftale fik mange pendlere aldrig udnyttet de 50 ture om måneden, som de havde betalt for.
Intet pendlersystem kan stille alle kunder tilfredse, men det er konsortiets overbevisning, at det nye system vil give flere tilfredse kunder end tidligere.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at Øresundsbro Konsortiet i henhold til den dansk-svenske regeringsaftale om en fast forbindelse over Øresund fastsætter taksterne, herunder rabatsystemer og pendleraftaler.
Flemming Hansen