|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            17 . januar 2007 J. nr.          004-000088 Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 15. december 2006 stillet mig følgende spørgsmål 102 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes kommentere henvendelse af 12. december 2006 fra Københavns kommune vedrørende 6-by samarbejdet – om hurtigere tog mellem byerne, jf. TRU alm. del bilag 155â€
Jeg kan ikke være uenig i en vision om at binde Danmark sammen med hurtig togtrafik mellem de største byer, og jeg synes at det er et interessant forslag, som de 6 byer har lagt frem. Men om visionen bør konkretiseres med et så ambitiøst mål for rejsetiden som forslaget indeholder, er nok et andet spørgsmål.
Ideen om en rejsetid på nogle moduler af 1 time mellem København, Odense, Århus, Randers, Aalborg og Esbjerg (til og fra Randers dog en halv time) er spændende og jeg er sikker på at mange passagerer ville hilse sådanne rejsetider velkommen. Men ideens realisering kræver jo også betydelige investeringer af et ukendt omfang og det må forudses at der visse steder kan opstå en konflikt mellem hensynet til de hurtige og langsommere tog, som skal betjene mellemstationerne, med mindre der sker en udvidelse af banekapaciteten flere steder.
Før sådanne forhold er belyst er det umuligt at forholde sig nærmere til forslaget. Jeg vil dog tro at ideen har en størrelse og et perspektiv, der vil kunne interesse infrastrukturkommissionen.
Jeg kan i sammenhængen nævne, at regeringen allerede har taget skridt, som understøtter en satsning på hurtigere tog i fjerntrafikken. For det første sikrer vi gennem en stor ekstra økonomisk indsats at skinnenettets kvalitet kan genoprettes. Det er grundlaget for at aflyse de midlertidige rejsetidsforlængelser i 2007 og for på sigt at reducere rejsetiderne yderligere. For det andet har vi truffet principbeslutning om at udskifte signalsystemet senest 2020. Samtidig med en sådan udskiftning vurderes det muligt at sætte tophastigheden i vejret til 200 km i timen for en forholdsvis begrænset - men endnu ikke belyst - ekstra indsats de steder, hvor banerne har en linieføring, der tillader kørsel med denne hastighed. For det tredje vil en eventuel ny bane mellem København og Ringsted give kapacitet til at køre flere og hurtigere tog på denne vigtige strækning. En ny bane mellem København og Ringsted indgår som det ene af to alternativer, som er besluttet undersøgt med henblik på udvidelse af banekapaciteten mellem København og Ringsted.
Endelig er de nye IC4 tog allerede indrettet på at køre med en tophastighed på 200 km i timen. Med de her nævnte tiltag mener jeg at en rejsetid på 1 time mellem København og Odense er en realisabel målsætning.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen