Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. oktober 2006

J nr.             004-U18-22

  

 

Trafikudvalget har i breve af 4. og 5. oktober 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. 5- 13 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 10:

”Ministeren bedes i forlængelse af sin besvarelse af TRU alm. del - spørgsmål 458 (Folketingsåret 2005-06) for hvert af årene 2000-2005 redegøre for

a) hvor mange syn, der er gennemført, og hvor mange køretøjer, der er udpeget til omsyn eller tilsvarende ikke har opnået godkendelse samt

b) hvor mange omsyn, der er gennemført, og hvor mange køretøjer, der har opnået godkendelse.”

Svar:

Færdselsstyrelsen har oplyst følgende:

                     a) Syn og omsyn i perioden 2000 til 2005

 

 

Ã¥r

22000      2000

2001

2002

2003

2004

2005

syn

1.097.574

1.120.646

1.071.865

1.022.935

1.148.341

1.304.489

omsyn

238.200

216.846

192.680

188.579

227.421*

291.929

omsynsprocent

21,7

19,4

18,0

18,4

19,8

22,4

 

*Heraf 4.057 omsyn på private værksteder fra 1. september 2004.

Tal for perioden 2000 til 2004 er oplysninger fra det tidligere Statens Bilinspektion, og for 2005 fra Færdselsstyrelsens database.

Det ses, at omsynsprocenten stiger i 2005, hvilket ifølge Færdselsstyrelsen primært skyldes præcisering af reglerne for bedømmelse af rust og tæringer. Omsynsprocenten er beregnet ud fra samtlige syn, dvs. der også indgår registreringssyn af nye køretøjer i tallene.

b) Antal omsyn er ikke nødvendigvis et udtryk for antal køretøjer, der ikke godkendtes ved første fremstilling, da der er mulighed for at tillade et eller flere omsyn gennemført inden for en frist på 1 måned jf. § 37 i Færdselsstyrelsens bkg. nr. 762.

Køretøjer, der efter første syn får resultatet ”omsyn” og ikke fremstilles til omsyn, er enten afmeldt, reeksporteret eller decideret skrottet, evt. totalskadet ved færdselsuheld.

Politiet foretager nummerpladeindragelse på køretøjer, der ikke er registreret som godkendt ved syn efter en frist, der tager højde for evt. omsyn.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Flemming Hansen