Dato:            22. december 2006

Kontor:         Sundhedsdokumentation

J.nr.:             2006-12106-225

Sagsbeh.:   abj

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 93 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 10. november 2006

 

Spørgsmål 93:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Judex vedrørende elektronisk ambulancejournal, jf. alm. del – bilag 734 (2005-06)"

 

Svar:

 

Elektronisk kommunikation er under kraftig vækst i den danske sundhedssektor. Ikke som et mål i sig selv, men som et middel til at understøtte kvalitet, effektivitet, service og sammenhæng i behandling og patientforløb.

 

Den nordjyske ingeniørvirksomhed, Judex, beskriver i sin henvendelse en elektronisk ambulancejournal (amPHI), der er udviklet i et samarbejde mellem Anæstesisektor Nordjylland, Judex A/S, IT-Sundhed (Nordjyllands Amt) og Falck A/S.

 

AmPHI er en elektronisk patientjournal for akutområdet dækkende forløbet fra hjem/skadested til skademodtagelse – dvs. det forløbsrelaterede datafelt indtil patienten indlægges til et sygehusforløb. Ambulancejournalen understøtter dermed centrale dokumentations– og kommunikationsbehov i forbindelse med den præ-hospitale indsats.

 

AmPHI udgør ikke i sig selv en egentlig elektronisk patientjournal, men kan i stedet betragtes som en data-leverandør til EPJ, som dækker ”datafeltet” fra sygdom i hjemmet/skadestedet til egentlig indlæggelse forstået som overflytningen fra skademodtagelse til behandlings- eller operationsafdeling.

 

Nordjyllands Amt oplyser, at deres elektroniske ambulancejournal siden den 1. april 2006 har været installeret i alle 46 ambulancer i Nordjyllands Amt. Inden udrulningen til alle amtets ambulancer er den elektroniske ambulancejournal blevet testet i en ambulance gennem 2 år med henblik på at sikre systemets stabilitet og brugervenlighed.

 

Installationen udbygges i forbindelse med regionsdannelsen med yderligere 8 ambulancer i den vestlige del af Region Nordjylland. I samme forbindelse installeres en speciel version af ambulancejournalen i lægeambulancen, som kører ud fra Aalborg Sygehus.

 

På sygehuset er ambulancejournalen web-baseret og kan tilgås fra enhver arbejdsplads indenfor sygehuset samt fra lægernes hjemme­arbejds­pladser. Skademodtagelsen på Sygehus Himmerland i Hobro fik som de første adgang til at anvende den elektroniske ambulancejournal fra sygehussiden, og fra primo 2007 udrulles journalen til de resterende skademodtagelser i regionen.

 

Nordjyllands Amt oplyser, at deres elektroniske ambulancejournal giver mulighed for:

 

Nordjyllands Amt oplyser, at der ikke på nuværende tidspunkt foreligger en større evaluering af projektet. De faggrupper, som anvender amPHI i deres daglige arbejde, har dog givet meget positive tilbagemeldinger om deres erfaringer med ambulancejournalen.

 

Ambulancebehandlerne oplever, at amPHI giver bedre tid til patientbehandlingen. Dette skyldes dels, at alle målte data på patienten overføres automatisk fra patientmonitoren til den elektroniske journal, dels er det lettere at registrere behandling og medicinering på den berøringsfølsomme skærm end på en papirjournal. Personalet på skademodtagelsen oplever, at amPHI bidrager til en væsentlig bedre arbejdsplanlægning, ligesom personalet føler sig bedre rustet til at modtage patienterne på grund af den tidlige information om patientens tilstand og præ-hospitale behandling.

 

Med økonomiaftalen for 2007 mellem regeringen og regionerne er der oprettet en national EPJ-organisation blandt andet med det formål at sikre effektivt samspil og koordination mellem statslige, regionale og kommunale målsætninger og initiativer vedrørende IT-anvendelsen på sundhedsområdet. Den national EPJ-organisation har som en af sine første opgaver igangsat et review af det hidtidige arbejde med IT og elektroniske patientjournaler i sundhedsvæsenet med henblik på udarbejdelsen af en ny IT-strategi for sundhedsvæsenet.

 

I dette arbejde inddrages IT-løsninger, der vedrører alle sektorer indenfor sundhedsvæsenet, herunder også spørgsmål i relation til den præ-hospitale indsats. Ambulancejournalen fra Judex og lignende IT-løsninger, der styrker sammenhængende patientforløb indenfor hele sundhedsvæsenet, vil indgå i overvejelserne for udarbejdelsen af den fremtidige IT-strategi.