"Kan ministeren bekræfte, at en apoteker, der ikke er i stand til at ansætte en farmaceut, kun mÃ¥ forlade sit apotek for f.eks. at gÃ¥ til frisør, læge eller tandlæge, men f.eks. ikke for at blive hjemme i tilfælde af sygdom eller deltage i efteruddannelse – heller ikke selv om apoteket har ansat en farmakonom til at betjene kunderne under apotekerens fravær?â€
Det er et grundlæggende princip, at der i åbningstiden på et apotek skal være en farmaceut til stede. Baggrunden herfor er bl.a. hensynet til sikre, at kunderne på et apotek kan få tilstrækkelig information og rådgivning om komplicerede lægemiddelfaglige problemstillinger, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 791.
Farmaceutbemandingen på et apotek varetages af apotekeren selv eller en af apotekeren ansat farmaceut.
Som det fremgår at besvarelsen af spørgsmål nr. 791, er der visse steder i landet, hvor der fortsat er rekrutteringsmæssige vanskeligheder for så vidt angår farmaceuter. Det kan bekræftes, at Lægemiddelstyrelsen i tilfælde, hvor en apoteker ikke har været i stand til at ansætte en farmaceut, har givet tilladelse til, at apotekeren i visse tilfælde kan forlade apoteket – f.eks. i forbindelse med læge- og tandlægebesøg samt faglige møder.
Det ligger herudover i sagens natur, at der kan opstå uforudsete situationer, hvor apotekeren ikke har mulighed for at være til stede på apoteket – eksempelvis i forbindelse med sygdom. På apoteker, hvor apotekeren ikke har været i stand til at ansætte en farmaceut – herunder en farmaceutisk vikar – kan der således være helt særlige tilfælde, hvor apoteket i korte perioder ikke er bemandet med en farmaceut. Det må imidlertid forudsættes, at apotekeren i sådanne situationer på anden vis forsøger at gøre sig, eller en anden farmaceut, tilgængelig for apotekets personale – eksempelvis via telefon.