Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Internationalt kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-1530-155 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â SUU spm. 737
|
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. august 2007 fra Bodyform vedrørende kosmetiske behandlinger, jf. alm. del - bilag 714."
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at styrelsen har været opmærksom på den situation, som personer uden en sundhedsfaglig autorisation kommer i ved reglernes indførelse. Det fremgår dog af de fleste hjemmesider, hvor personer uden sundhedsfaglig autorisation udbyder laser og IPL behandlinger, at de også udbyder en række hudplejende behandlinger, som fra en patientsikkerhedssynspunkt er uproblematiske, og som derfor ikke er underlagt Sundhedsstyrelsens regulering. Denne behandling vil de pågældende kunne fortsætte med.
For så vidt angår en certificering af personer uden sundhedsfaglig autorisation har Sundhedsstyrelsen oplyst, at styrelsen ikke har hjemmel til at føre tilsyn med personer uden sundhedsfaglig autorisation, idet det fremgår af autorisationslovens § 71, stk. 5, at styrelsen alene kan inspicere og stille faglige krav til klinikker, hvor autoriserede sundhedspersoner eller disses medhjælp udfører kosmetisk behandling. Sundhedsstyrelsen har således ikke kompetence til at udarbejde en certificering af personer, som ikke har en sundhedsfaglig autorisation.
Endvidere vil det efter Sundhedsstyrelsen opfattelse ikke være muligt at udarbejde en sådan certificering, som tager hensyn til den generelle intention bag lovgivningen om at højne patientsikkerheden på det kosmetiske område.
Baggrunden herfor er, at varetagelsen af patientsikkerheden efter styrelsens opfattelse ikke alene ligger i brugen af maskinerne, men også i vurderingen af den hud, der behandles på. Det er væsentligt at kunne diagnosticere huden, herunder hudkræft eller forstadier hertil, således at disse ikke fejlagtigt bliver laser- eller IPL-behandlet. Eksempelvis vil ukorrekt behandling af hudkræft eller forstadier hertil med lasere og IPL kunne medføre, at det ikke på et senere tidspunkt er muligt at stille en korrekt diagnose. Dette kan betyde, at patientens muligheder for helbredelse bliver forringet eller at behandlingen bliver mere omfattende.
Sundhedsstyrelsen har endvidere gjort opmærksom på, at det alene er speciallæger i dermatologi som i tilstrækkelig grad er uddannet i at vurdere og at diagnosticere sygdommene eller forstadier hertil i huden, og at dette er blevet accepteret af de andre lægelige specialer.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed blev enstemmigt vedtaget den 11. maj 2006 og trådte i kraft den 1. januar 2007. Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse om kosmetisk behandling træder i kraft den 1. december 2007, og heri er der fastlagt en overgangsordning gældende til den 1. februar 2008. Overgangsordningen indebærer blandt andet, at personer uden sundhedsfaglig autorisation, som allerede ved bekendtgørelses ikrafttræden udfører de i § 10, stk. 3, nævnte kosmetiske behandlinger, kan fortsætte hermed indtil den 1. februar 2008. Der vil således være hengået godt 1 år og 8 måneder fra vedtagelsen af lovforslaget til overgangsordningens udløb.