Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 639, som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juli 2007.

 

 

 

Lene Espersen  

/

 Birgit Thostrup Christensen

 


Spørgsmål nr. 639 fra Folketingets Sundhedsudvalg (Alm. del):

 

”I ministerens svar af 29. juni 2007 på alm. del – spørgsmål 601 om indsamling til bekæmpelse af brystkræft angives det, at ”Det beror på en konkret vurdering, om de indsamlede midler er anvendt i overensstemmelse med det formål, der er angivet i anmeldelsen”. Med henvisning hertil ønskes oplyst, hvem der skal foretage denne konkrete vurdering?”

 

Svar:

 

Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 29. juni 2007 af spørgsmål nr. 601 fra Folketingets Sundhedsudvalg, skal en offentlig indsamling anmeldes til politiet, og anmeldelsen skal bl.a. indeholde oplysning om, til hvilket formål midlerne skal anvendes. Midlerne må ikke uden Justitsministeriets tilladelse anvendes til andet formål end angivet i anmeldelsen. Overtrædelse heraf straffes med bøde, jf. indsamlingsbekendtgørelsens § 9.

 

Det fremgår endvidere af besvarelsen, at der skal føres behørigt regnskab over samtlige indtægter og udgifter. Herudover fremgår det af besvarelsen, at regnskabet skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor. I regnskabet skal såvel udgifterne ved administrationen som anvendelsen af overskuddet være specificeret. Yderligere fremgår det af indsamlingsbekendtgørelsens[1] § 7, at der skal tilsendes politiet et eksemplar af regnskabet. Det er således politiet, som skal vurdere, om de indsamlede midler er anvendt i overensstemmelse med det formål, der er angivet i anmeldelsen.

 

Såfremt politiet vurderer, at midlerne ikke er anvendt i overensstemmelse med formålet, og sagen indbringes for retten, vil den endelige afgørelse af spørgsmålet blive truffet af domstolene.

 



[1] Bekendtgørelse nr. 523 af 15. december 1971 om offentlige indsamlinger med senere ændring.