Dato:            2. juli 2007

Kontor:         Sundhedsøkonomisk kt.

J.nr.:             2007-12101-117

Sagsbeh.:   kwa

Fil-navn:       SUU spm 605

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 605 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 18. juni 2007

 

Spørgsmål 605:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen modtaget 29. maj 2007 fra Netværk af forebyggende sygehuse i Danmark vedrørende takster for sygehusenes forebyggelsesydelser, jf. alm. del – bilag 601.”

 

Svar:

Det er helt korrekt, at Sundhedsstyrelsens DRG-enhed i samarbejde med Netværket af forebyggende sygehuse i Danmark har undersøgt mulighederne for at beregne selvstændige forebyggelsestakster i DRG-systemet for derved at fremme forebyggelsesindsatsen.

 

Beregningerne af omkostningerne ved forskellige forebyggende aktiviteter gav et relativt entydigt resultat. I gennemsnit koster det omkring 500 kr. at udføre en forebyggelsesaktivitet, og variationerne mellem de forskellige aktiviteter var begrænset.

 

Hvis beregningerne skulle omsættes til DRG-takster, ville taksterne for alle forebyggelseskoder dermed være lavere end taksten for et almindeligt ambulant besøg. Som systemet er indrettet, ville det således ikke have nogen betydning for selve afregningsbeløbet at kode en forebyggelsesydelse, da afregningen ville svare til taksten for det almindelige ambulante besøg, uanset om der er registreret en forebyggelseskode eller ej.

 

Der var derfor enighed i den såkaldte DRG-styregruppe med deltagelse af regionerne og KL om, at der ikke var grundlag for at etablere selvstændige takster på forebyggelsesområdet i det generelle DRG-system. De udførte beregninger stilles dog gerne til rådighed, hvis nogle regioner eller sygehuse ønsker at anvende dem i deres interne økonomistyring til honorering af forebyggelsesaktiviteter.

 

Det er regeringens målsætning, at patienter tilbydes gode sammenhængende forløb med kort ventetid. Takstsystemet skal gerne understøtte denne målsætning, hvorfor regeringen i regi af kvalitetsreformen har foreslået udvikling af takster, der belønner gode og effektive patientforløb, ligesom regeringen i øvrigt har fremsat initiativer med henblik på forbedringer af forebyggelsesindsatsen. Regeringens samlede strategi for en kvalitetsreform fremlægges efter sommerferien.