Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 601, som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. juni 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Jens Kruse Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 601 fra Folketingets Sundhedsudvalg (Alm. del):

 

”Med henvisning til artiklen i Community no. 1, juni 2007, ”Kampen om brysterne”, jf. alm. del – bilag 588, bedes ministeren, oplyse om reglerne for indsamling er overholdt, når der henses til, at de indsamlede midler anvendes til bredere/andre formål end oplyst i kampagnen (forskning i brystkræft).”

 

Svar:

 

Artiklen ”Kampen om brysterne” i Community no. 1, juni 2007 angår Kræftens Bekæmpelses indsamling ”Brystkræftmåneden”, der finder sted i oktober måned. Det fremgår af artiklen, at der ved den første indsamling i 2004 blev indsamlet 2,2 mio. kr., i 2005 blev der indsamlet 8,4 mio. kr., og senest i 2006 blev der indsamlet 9,8 mio. kr. Artiklen påpeger, at flere forskere mener, at bevillingerne til brystkræftforskning på denne baggrund bør øges.

 

Justitsministeriet kan generelt oplyse, at en offentlig indsamling skal anmeldes til politiet, inden den iværksættes, jf. indsamlingslovens[1] § 1, stk. 1. Anmeldelsen skal indeholde oplysning om, hvem der forestår indsamlingen, i hvilket tidsrum indsamlingen foretages, i hvilket område indsamlingen skal foregå, på hvilken måde indsamlingen foretages, og til hvilket formål midlerne skal anvendes, jf. indsamlingsbekendtgørelsens[2] § 2, stk. 2.

 

Ifølge bekendtgørelsens § 4, stk. 2, må midlerne ikke uden Justitsministeriets tilladelse anvendes til andet formål end angivet i anmeldelsen. Dog kan der anvendes et rimeligt beløb til dækning af omkostninger i forbindelse med indsamlingen.

 

Det beror på en konkret vurdering, om de indsamlede midler er anvendt i overensstemmelse med det formål, der er angivet i anmeldelsen.

 

Det fremgår i øvrigt af bekendtgørelsens § 5, stk. 1, at der skal føres behørigt regnskab over samtlige indtægter og udgifter. Regnskabet skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor. I regnskabet skal såvel udgifterne ved administrationen som anvendelsen af overskuddet være specificeret. Revisor skal påse, at der foreligger fornøden dokumentation. Såfremt der ikke ved regnskabets afslutning foreligger dokumentation for overskuddets anvendelse, skal revisor senere afgive en erklæring herom, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 2. 

 

Det fremgår af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, at regnskabet inden 6 måneder efter indsamlingens afslutning skal offentliggøres i et eller flere af de mest udbredte dagblade i det område, hvor indsamlingen har fundet sted. Såfremt det indsamlede beløb ikke overstiger 10.000 kr. er det tilstrækkeligt, at der offentliggøres en meddelelse om, at regnskabet er offentligt tilgængeligt i mindst 14 dage på et nærmere angivet sted, jf. § 6, stk. 2. Ved indsamlinger, der varer mere end 1 år, skal endvidere på samme måde offentliggøres et årsregnskab inden 6 måneder efter hvert kalenderårs udløb. Ved indsamlinger, der iværksættes gennem et dagblad eller et regelmæssigt udkommende fagblad eller tidsskrift, er offentliggørelse i dette blad eller tidsskrift dog tilstrækkelig, jf. § 6, stk. 3. Endelig følger det af § 6, stk. 4 og 5, at fristen for regnskabets offentliggørelse kan forlænges af politiet, og såfremt der ikke ved offentliggørelsen foreligger dokumentation for overskuddets anvendelse, skal revisorerklæring herom i henhold til § 5, stk. 2, senere offentliggøres efter reglerne i stk. 1 eller stk. 3.

 

Det fremgår af bekendtgørelsens § 7, at der skal tilsendes politiet et eksemplar af regnskabet med eventuel erklæring i henhold til bekendtgørelsens § 5, stk. 2, samt meddelelse om, hvor og hvornår offentliggørelse af regnskabet finder sted.



[1] Lovbekendtgørelse nr. 555 af 6. juni 2006 om offentlige indsamlinger og pyramidespil.

[2] Bekendtgørelse nr. 523 af 15. december 1971 om offentlige indsamlinger med senere ændring.