Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2. juli 2007 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Sundhedspolitisk kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-1510-28 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â s 571
|
"Hvad er ministerens kommentar til vedlagte artikel â€En rÃ¥dden aftalte†af Jørgen Lassen i Dagens Medicin den 24. maj 2007, og hvordan vil ministeren i en tid med mangel pÃ¥ læger i almen praksis sikre:
- at der sker en tilstrækkelig rekruttering af læger til almen praksis
- et turnusforløb, der motiverer læger i at tænke tværsektorielt og skabe gode sammenhængende patientforløb"
Jeg vil indledningsvis gerne understrege, at den kliniske basisuddannelse (turnus) først og fremmest har til formÃ¥l at sikre, at lægen erhverver sig basale kompetencer, som overbygning pÃ¥ den lægevidenskabelige kandidatuddannelse og som forberedelse pÃ¥ speciallægeuddannelsen. Basisuddannelsen har sÃ¥ledes ikke specifikt til formÃ¥l at sikre en tilstrækkelig rekruttering af læger til almen praksis eller noget andet speciale for den sags skyld.  Â
Jeg er meget enig med Jørgen Lassen i, at vi skal sikre gode og sammenhængende patientforløb. Og her har lægerne naturligvis en nøglerolle. Den nye kliniske basisuddannelse og målbeskrivelsen for uddannelsen åbner således også op for, at flere forskellige specialer kan inddrages i uddannelsen, så lægerne får mulighed for at få et bredere kendskab til de forskellige specialer end hidtil. Det gælder ikke alene på tværs af sektorer, men også på tværs af afdelinger.
Endvidere vil jeg gerne understrege, at det er sigtet, at andelen af læger, der skal i almen praksis som en del af deres kliniske basisuddannelse, fortsat skal være meget betydelig.