Dato:            14. juni 2007

Kontor:         Sundhedspolitisk kt.

J.nr.:             2007-12104-138

Sagsbeh.:   tk

Fil-navn:       Dokument 6

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 523 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 14. maj 2007

 

Spørgsmål 523:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Knud Jessen vedrørende akutberedskabet, jf. alm. del – bilag 497."

 

Svar:

Det fremgår af Knud Jessens indlæg, at han undrer sig over, at forsvarets lægebemandede helikoptertjeneste ikke indgår i Sundhedsstyrelsens anbefalinger vedrørende lægebemandede helikoptere i den præhospitale indsats.

 

Jeg har derfor anmodet dels Sundhedsstyrelsen, dels Forsvarsministeriet om bidrag til brug for besvarelsen.

 

Sundhedsstyrelsen har oplyst:

 

”I forbindelse med udarbejdelsen af udredningen: ”Landsdækkende lægehelikopterordning i Danmark” har det været en klar forudsætning, at en landsdækkende lægehelikopterordning skal ses i sammenhæng med og som en integreret del af det samlede præhospitale system i regionerne og på tværs af regionsgrænser.

 

For at belyse området tilstrækkeligt, har arbejdsgruppen bag rapporten været tilstræbt bredt sammensat, og inkluderende helikopter-faglig ekspertise. Udpegningen af medlemmer til arbejdsgruppen er sket efter drøftelser i Sundhedsstyrelsens Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning, især hvad angår de lægefaglige specialer. Desuden blev myndigheder/institutioner med særlig helikopterfaglig ekspertise anmodet om at udpege et medlem til arbejdsgruppen. Da Sundhedsstyrelsen har kendskab til Forsvarets lægebemandede Redningshelikopterordning anmodede Sundhedsstyrelsen således Forsvarsministeriet som sektoransvarlig myndighed om at udpege et medlem til arbejdsgruppen. Hensigten var at sikre indarbejdelse i rapporten af forsvarets syn på eventuel indtænkning af Forsvarets Redningshelikopterordning i en fremtidig landsdækkende lægehelikopterordning, som en integreret del af det samlede præhospitale system.

 

Følgende – som er oplyst af forsvarets repræsentant i arbejdsgruppen – fremgår af rapporten: ”Landsdækkende lægehelikopterordning i Danmark”:

 

”Forsvarets nuværende støtte til redningsberedskabet, det civile beredskab og sygehuse løses kun som lejlighedsvise opgaver. Helikopterstrukturen er ikke dimensioneret til at løse disse opgaver, men løser disse når der er rådig kapacitet hertil, og når dette samtidig ikke vurderes at forhindre forsvaret i at løse de permanente opgaver. Forsvarskommandoen vurderer derfor, at redningshelikopterne ikke kan betragtes som en del af det præhospitale system, da der ikke permanent er tilknyttet ressourcer hertil og de kan derfor ikke indtænkes som en fast ressource til rådighed for sundhedsvæsenet.

 

Det er (således) fortsat muligt at anmode forsvaret om assistance til overflytninger af kritisk syge patienter, fx fra øer, men assistancen kan ikke påregnes som et fast eksisterende tilbud, men som en mulighed, hvis sundhedsvæsenet ikke selv kan håndtere den konkrete opgave hensigtsmæssigt. Forsvarets assistance kan alene ydes, hvis forsvaret har ledig kapacitet i forhold til egne opgaver.”

 

På denne baggrund har Sundhedsstyrelsen naturligvis ikke haft grundlag for at foreslå Forsvarets Redningshelikoptere indtænkt i et samlet præhospitalt system i udredningen om Landsdækkende lægehelikopterordning i Danmark og i Akutrapporten.”

 

Forsvarsministeriet har oplyst:

 

”Forsvarets løser opgaver for andre ministerier jf. Lov om forsvarets formål, opgaver og organisation § 7:

 

”Forsvaret skal efter forsvarsministerens nærmere bestemmelse og forhandling med vedkommende ministre kunne løse andre opgaver.”

 

Af lovens bemærkning fremgår yderligere:

”Forsvarets andre opgaver falder sædvanemæssigt inden for et meget bredt spektrum og har det til fælles, at opgavernes løsning enten er en hensigtsmæssig følge af den virksomhed, som det militære forsvar i øvrigt udfører, eller er et udtryk for, at samfundets civile ressourcer på det pågældende område ikke er tilstrækkelige eller ikke er så egnede som forsvarets ressourcer. Der er tale om varetagelse af eller deltagelse i offentlige tjenester og om forskellige former for permanent eller lejlighedsvis opgaveløsning.”

 

Forsvarets nuværende støtte til det civile beredskab og sygehuse løses som lejlighedsvise opgaver jf. ovenstående. Helikopterstrukturen er ikke dimensioneret til også at løse disse opgaver, men forsvaret løser disse, når der er rådig kapacitet, og når det samtidigt ikke vurderes at forhindre forsvaret i at løse de permanente opgaver, og øvrige civile ressourcer er udtømte. Det vurderes derfor, at redningshelikopterne ikke kan anvendes som læge- og ambulancehelikopter, da der ikke er tale om en permanent ressource, der fast kan stilles til rådighed for sundhedsvæsenet.

 

Endvidere er forsvarets redningshelikoptere en stor helikopter (ca. 15 tons), der i sin opbygning, rotorsystem, udstyr og bemanding er optimeret til operationer over vand. Redningshelikopterne er således primært beregnet til operationer som eftersøgning, redning og evakuering, som derfor også er redningshelikopternes permanente opgaver.

 

En eventuel indførelse af en læge- og ambulancehelikopter ændrer ikke ved, at forsvaret fortsat vil støtte det civile beredskab i det omfang, der er en helikopter til rådighed, og øvrige ressourcer er udtømte. Forsvaret kan imidlertid ikke garantere altid at kunne støtte. Forsvarets redningshelikoptere kan derfor alene ses som et supplement til en eventuel læge- og ambulancehelikopter.”

 

Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens og Forsvarsministeriets oplysninger.Â