Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 13. juli 2007 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Internationalt kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-16119-13 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â SUU 512
|
"Der ønskes en redegørelse for Patientklagenævnets anerkendelses- og afvisningsprocenter, herunder hvad ministeren mener, er begrundelsen for de store afvisningsprocenter."
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn modtog i 2006 i alt 3.381 sager. Af disse blev 686 afvist. Det svarer til en afvisning på 20,3 procent, hvilket er et lille fald i forhold til 2005 og 2004. Årsagen til, at en klage afvises, kan være, at sagen er forældet, at klagen bliver trukket tilbage, at klager ikke reagerer på henvendelser fra Patientklagenævnet, eller at sagen ikke hører under Patientklagenævnets kompetence.
I 2006 afgjorde Patientklagenævnet i alt 2.217 sager om sundhedspersoners faglige virksomhed. I 569 af disse sager udtalte nævnet kritik af en eller flere sundhedspersoners faglige virksomhed. Det svarer til godt 25 procent af sagerne. I hver fjerde sag har nævnet således fundet, at sundhedspersonens faglige virksomhed ikke levede op til almindelig anerkendt faglig standard, og at autorisationslovens krav om at udvise omhu og samvittighedsfuldhed derfor ikke var overholdt.
Jeg finder ikke, at Sundhedsvæsenets Patientklagenævn har en høj afvisningsprocent, og jeg betragter fortsat Patientklagenævnets virksomhed som et uundværligt led i en fastholdelse af patientsikkerhed, kvalitetssikring og kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet.