Â
"Er det Sundhedsstyrelsen eller Regionsrådet, der vedtager sygehusplanen for Region Sjælland, og vil ministeren respektere den afgørelse flertallet i regionsrådet har truffet?"
Regionsrådet skal, jf. § 206 i sundhedsloven, udarbejde en samlet plan for tilrettelæggelsen af regionens virksomhed på sundhedsområdet. I den forbindelse skal regionsrådet indhente Sundhedsstyrelsens rådgivning. Sundhedsstyrelsen fastsætter endvidere, jf. § 208 i sundhedsloven, krav til lands- og landsdelsfunktioner, herunder til placering af lands- og landsdelsfunktioner på regionale og private sygehuse. Med kommunalreformen er der sket en styrkelse af Sundhedsstyrelsens beføjelser på dette område.
Jeg vil naturligvis respektere regionsrådenes kommende beslutninger vedrørende sygehusstrukturen forudsat, at de træffes indenfor rammerne af sundhedslovens bestemmelser og de rammer, der aftales med regionerne i de årlige økonomiaftaler mellem regeringen og Danske Regioner. Det fremgår bl.a. af økonomiaftalen for 2008, at samling af funktioner på færre enheder er den overordnede forudsætning for ændringer i sygehusstrukturen. Det er også en del af aftalen, at der skal nedsættes et ekspertpanel med internationalt anerkendte eksperter med stor indsigt på sygehusområdet i forhold til sygehusdrift, logistik, større sygehusbyggerier, faglig bæredygtighed m.v. Panelet har til opgave at vurdere de konkrete større strukturelle anlægsprojekter, og afgive indstilling til regeringen, om hvorvidt de enkelte projekter opfylder målsætningerne og principperne. Regeringen vil på den baggrund og gennem en løbende drøftelse med Danske Regioner tage stilling til udmøntning og finansiering af de prioriterede projekter, der vedrører fremtidens sygehusstruktur.
I forhold til Region Sjælland kan jeg i øvrigt oplyse, at Sundhedsstyrelsen i sit høringssvar til Region Sjælland vedrørende regionens administrations â€Oplæg til principper og hovedlinjer for specialeplanlægningen i Region Sjælland†bl.a. har anført, at styrelsen er enig i, at sygehusaktiviteten en række steder ikke kan fortsætte i sin nuværende form. Styrelsen anfører endvidere bl.a., at oplægget er af generel karakter og at styrelsen forudsætter at blive inddraget, nÃ¥r der foreligger et udkast til den nærmere specialefordeling for Region Sjællands sygehusvæsen. Vedrørende akutmodtagelser anfører Sundhedsstyrelsen bl.a., at det anbefalede patientgrundlag kun bør fraviges i de særligt tyndt befolkede dele af regionen og ikke de øvrige omrÃ¥der.