"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Landsforeningen Lænken vedrørende anonymitet i alkoholbehandlingen, jf. alm. del – bilag 454."
Landsforeningen Lænken har i sin henvendelse til Sundhedsudvalget peget på to problemstillinger om anonymitet i alkoholbehandlingen. Landsforeningen har i den forbindelse henvist til to breve, som Nordsjællands Misbrugscenter har sendt ud til alkoholmisbrugere, som er i behandling på misbrugscenteret.
Det ene problemstilling handler om, at Nordsjællands Misbrugscenter har orienteret brugere med bopæl i Helsingør Kommune om, at de fremover skal henvende sig til Helsingør Kommune med spørgsmål, ønsker og eventuelle klager vedrørende alkoholbehandling. Begrundelsen er, at fra og med den 1. januar 2007 har Helsingør Kommune overtaget misbrugsbehandlingen til borgere med bopæl i Helsingør Kommune.
Landsforeningen Lænken finder, at denne meddelelse fra misbrugscentret er i strid med sundhedslovens § 141, idet en alkoholmisbruger fortsat kan vælge at modtage behandling i en anden kommune end i sin hjemkommune.
Jeg finder, at sagen giver behov for at understrege, at enhver har ret til vederlagsfri og anonym alkoholbehandling på et alkoholambulatorium, uanset hvor i landet man bor. Man har således ret til anonym alkoholbehandling i bopælskommunen eller i en anden kommune, hvis man ikke ønsker at behandlingen skal foregå i bopælskommunen.
Dette følger af sundhedslovens § 141, stk. 5, hvoraf det fremgÃ¥r, at â€Behandling og rÃ¥dgivning til alkoholmisbrugere skal ydes anonymt, hvis alkoholmisbrugeren ønsker detâ€, og stk. 6, som siger, at â€Behandling pÃ¥ alkoholambulatorium er vederlagsfri, uanset hvor patienten borâ€.
Jeg er således enig med Landsforeningen Lænken i, at en alkoholmisbruger, som har bopæl i Helsingør Kommune, kan henvende sig i såvel Helsingør Kommune som i en anden kommune og anmode om at komme i alkoholbehandling, og at behandlingen skal ydes anonymt, såfremt misbrugeren ønsker det.
Jeg opfatter brevet af 8. december 2006 fra Nordsjællands Misbrugscenter som en generel orientering til brugere fra Helsingør Kommune om, at de som følge af kommunalreformen fremover hører under Helsingør Kommune, idet denne kommune har valgt selv at varetage alkoholbehandlingen frem for at have en aftale med Nordsjællands Misbrugscenter, hvilket de øvrige kommuner i området har.
Den anden del af spørgsmålet vedrører alkoholmisbrugere, som er begyndt i alkoholbehandling før 1. januar 2007, hvor kommunerne fik ansvaret for alkoholbehandlingen i henhold til sundhedslovens § 141. Misbrugscenter Nordsjælland har i brev af 29. januar 2007 meddelt sine brugere, at med henblik på finansiering af Misbrugscentrets tilbud til den enkelte alkoholmisbruger, vil hjemkommunen blive orienteret om, at vedkommende modtager ydelser fra Misbrugscentret.
Landsforeningen Lænken finder, at en sådan fremgangsmåde er i strid med retten til anonym alkoholbehandling efter sundhedslovens § 141, stk. 5, idet den enkelte alkoholmisbruger har haft en forventning om, at personlige data, som er oplyst til behandlingsstedet, ikke videregives til hjemkommunen.
Jeg kan hertil oplyse, at sundhedslovens § 141, stk. 5, fastslår, at behandling og rådgivning til alkoholmisbrugere skal ydes anonymt, hvis alkoholmisbrugeren ønsker det.
Et alkoholambulatorium kan derfor ikke lovligt videregive personhenførbare oplysninger om, hvem der modtager alkoholbehandling på alkoholambulatoriet til alkoholmisbrugerens bopælskommune, alkoholmisbrugerens arbejdsgiver eller andre, hvis alkoholmisbrugeren har ønsket anonymitet.
Retten til anonymitet indebærer også, at alkoholmisbrugeren efter påbegyndt behandling kan tilkendegive over for behandlingsstedet, at vedkommende ønsker at være anonym.
Retten til anonymitet udelukker ikke, at der videregives oplysning til en  kommune om antallet af personer med bopæl i kommunen, som har modtaget behandling for alkoholmisbrug.
Jeg har gjort Nordsjællands Misbrugscenter og Landsforeningen Lænken bekendt med min retsopfattelse.
 Â