Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Kommunal sundhed J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-11033-99 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â SUU 446 |
"Ministeren bedes kommentere vedlagt artikler fra 24 timer den 10. april 2007, forsiden og side 4-5, om kvinder med brystkræft, der lades i stikken. Ministeren bedes herunder oplyse, hvem der er ansvarlig for genoptræning af kvinder, der har fået foretaget en brystkræftoperation".
Der kan ikke herske tvivl om, at alle patientgrupper skal have et fagligt relevant genoptræningstilbud. Det gælder også brystkræftopererede kvinder.
Det følger af sundhedsloven, at såkaldt almindelig, ambulant genoptræning skal tilbydes af kommunerne, mens specialiseret genoptræning skal finde sted i sygehusvæsenet.
Det er sygehusets forpligtelse at udarbejde en genoptræningsplan til patienter, der har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning. Genoptræningsplanen er patientens sikkerhed for en målrettet indsats i forhold til tilbud om genoptræning efter sygehusudskrivning. Jeg har bedt Sundhedsstyrelsen om en sundhedsfaglig vurdering af, hvorvidt genoptræning af brystkræftopererede kvinder er en specialiseret ambulant genoptræningsydelse. Sundhedsstyrelsen har bl.a. udtalt følgende:
â€Det er videnskabeligt dokumenteret, at mange af de gener som kvinder fÃ¥r efter brystoperation, kan reduceres gennem mÃ¥lrettet fysioterapi. Erfaringerne er, at den fysioterapeutiske indsats overfor kvinder, der er opereret for brystkræft, skal foretages af fysioterapeuter, der er specielt uddannet til at behandle brystkræftopererede.
Der er normalt ikke behov for, at genoptræning af brystkræftopererede kvinder skal foregå i et samtidigt eller tæt tværfagligt samarbejde på speciallægeniveau. Genoptræning af brystkræftopererede forudsætter normalt heller ikke, af hensyn til patientens sikkerhed, at der er mulighed for bistand fra andet sundhedsfagligt personale.
PÃ¥ baggrund af ovenstÃ¥ende vurderer Sundhedsstyrelsen, at genoptræningen af brystkræftopererede ikke opfylder kriterierne for at genoptræningen kan karakteriseres som specialiseret ambulant genoptræning, der skal ydes i sygehusvæsenet.â€
Derfor skal kommunen stille et tilbud til rådighed for de patienter, der udskrives med en genoptræningsplan. Den enkelte kommune kan tilbyde genoptræning ved egne institutioner og/eller indgå samarbejde om genoptræning med andre kommuner, regionen eller privat praktiserende fysioterapeuter. Det giver kommunerne mulighed for at sikre, at alle patientgrupper uanset kommunens personalemæssige kompetencer, kan få tilbudt relevant genoptræning af den nødvendige faglige kvalitet.
Den lovhjemlede adgang til at indgå leverandøraftaler kan en kommune vælge at gøre brug af f.eks. hvis kommunen i en overgangsperiode (endnu) ikke har opbygget den relevante kompetence i eget regi på et givet område.
Jeg minder i øvrigt om, at kommunerne med den netop indgåede økonomiaftale har fået mulighed for en betydelig styrkelse af indsatsen med en tilførsel af yderligere 300 mio. kr. til genoptræningsområdet fra 2008.
Der er tidligere aftalt en fælles overvågning af området med henblik på at frembringe et kvalificeret grundlag for en vurdering af aktivitets- og udgiftsudviklingen. Parterne bag denne aftale - KL, Danske Regioner og regeringen - er enige om at drøfte resultaterne heraf i 2008.
Â