"Kan ministeren bekræfte, at Sundhedsstyrelsen har rÃ¥dgivere pÃ¥ konkrete omrÃ¥der, der rÃ¥dgiver indenfor et omrÃ¥de, hvor de samtidig modtager store beløb til forskning fra den del af medicinalindustrien, der har umiddelbar økonomisk fordel af deres rÃ¥d?â€
Jeg har til brug for besvarelsen anmodet Sundhedsstyrelsen om en udtalelse. Styrelsen oplyser, â€at Sundhedsstyrelsen i forbindelse med den seneste ansættelse af faste sagkyndige rÃ¥dgivere har opfordret ansøgerne til at redegøre for eventuelle interessemæssige forhold. Opfordringen indgik i stillingsopslaget, og vil være fast procedure fremover.
I forbindelse med udarbejdelse af MTV-opgaver har det været fast procedure, at der indhentes habilitetserklæringer fra deltagerne.
Sundhedsstyrelsen har netop udarbejdet en intern vejledning om habilitet med tilhørende formular til habilitetserklæring. Habilitetserklæringen tages i brug i relation til ansættelse af faste sagkyndige, brug af honorerede ad hoc sagkyndige og i andre situationer hvor der skønnes behov for tilvejebringelse af habilitetserklæringer.
Sundhedsstyrelsen har ikke hidtil offentliggjort habilitetserklæringer. Som nævnt er Sundhedsstyrelsen aktuelt ved at etablere en ordning, der indebærer systematisk indhentelse af habilitetserklæringer. Disse vil blive offentliggjort på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Sundhedsstyrelsen kan ikke udelukke, at der har været og vil være rådgivere, som rådgiver på områder, hvor de samtidig modtager forskningsstøtte. Efter forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet er den, der virker inden for den offentlige forvaltning inhabil, bl.a. hvis vedkommende har en særlig personlig eller økonomisk interesse i en sags udfald. Det beror på en konkret vurdering, hvornår der er tale om en sådan situation, hvor en person må anses for at være inhabil efter disse bestemmelser.
Der skal, som det fremgår, være tale om en "særlig" interesse. Det indebærer, at den, der virker i offentlig tjeneste eller hverv, ikke er inhabil ved behandlingen af en sag om gennemførelse af foranstaltninger af almindelig karakter, blot fordi foranstaltningen får eller kan få virkning for den pågældende.
Det betyder efter styrelsens opfattelse, at styrelsens rådgivere ikke kan anses for at være inhabile, blot fordi rådgiveren har et særligt kendskab til eller engagement i det område, som vedkommende rådgiver om. Dette gælder uanset, om rådgiverens eventuelle anbefaling måtte kunne få betydning for det område, som den pågældende rådgiver har et kendskab til eller er engageret i. Det bemærkes herved, at formålet med anvendelse af rådgivere netop er at indhente rådgivning fra personer med et særligt sagkendskab på det pågældende område.
Det udelukker naturligvis ikke, at der konkret vil kunne forekomme tilfælde, hvor en potentiel rådgiver efter omstændighederne har en så konkret interesse i en sag, at vedkommende må anses for at være inhabil.
Dette medfører imidlertid ikke, at en offentlig myndighed altid vil være forpligtet til ved anvendelse af rådgivere at foretage en særskilt vurdering af rådgiveren med henblik på at konstatere, om der måtte foreligge forhold, som kan begrunde inhabilitet.
I forbindelse med indhentning af rÃ¥dgivning iagttager Sundhedsstyrelsen forvaltningslovens regler om habilitet. Til yderligere sikring af dette er styrelsen som nævnt i gang med at udvide brugen af formelle habilitetserklæringer.â€
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.