København, den 18. juni 2007

Kommunal sundhed j.nr.: 2006-11033-59


Borgmester Jens Lauritzen

Vesthimmerlands Kommune

Himmerlandsgade 27

9600 Ã…rs


 

 

Kære Jens Lauritzen,

 

Jeg lovede at følge op på vores samtale den 17. marts 2007 om Rygcenter Farsø.

 

Jeg har som sagt stor forståelse for jeres engagement i at opretholde Rygcenter Farsø med et tilbud i lokalområdet om træning for patienter med kroniske rygsmerter.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i forbindelse med delingsforhandlingerne op til kommunalreformen på baggrund af en henvendelse fra Nordjyllands Amt vejledende oplyst, at ministeriet på det foreliggende grundlag fandt, at de opgaver, der varetages på Rygcenter Farsø, kan varetages af kommunerne i den nye struktur. Som du ved, er hovedreglen i sundhedslovens genoptræningsbestemmelser, at genoptræning efter udskrivning er en kommunal opgave.

 

Der var som sagt tale om en vejledende udtalelse, som ministeriet afgav på baggrund af de oplysninger, ministeriet havde modtaget om rygcentrets virksomhed. Herunder at de aktiviteter, som fandt sted på rygcentret, blev registreret som ambulante ydelser.

 

Selve beslutningen om at overføre Rygcenter Farsø til Vesthimmerlands Kommune blev taget ved delingsforhandlingerne mellem Forberedelsesudvalget i Region Nordjylland og sammenlægningsudvalgene for de nye kommuner i Region Nordjylland.

 

I har orienteret mig om, at antallet af henvisninger til centret er faldet kraftigt efter overførslen til kommunalt regi.

 

Efter overførslen af centret til Vesthimmerlands Kommune er det kommunalbestyrelsen, som bestemmer indholdet at centrets tilbud. Jeg vil foreslå, at Vesthimmerlands Kommune på baggrund af den faldende efterspørgsel efter det tilbud, centret for tiden udbyder, overvejer, hvordan centrets tilbud evt. kan tilpasses, så det i højere grad svarer til det behov og den efterspørgsel, der er efter genoptræningstilbud i kommunen og i de omkringliggende kommuner. I disse overvejelser vil jeg anbefale at inddrage de træningsopgaver, kommunen varetager i medfør af servicelovens bestemmelser om genoptræning og vedligeholdelsestræning. Jeg foreslår desuden, at Vesthimmerlands Kommune i samme forbindelse drøfter med Region Nordjylland, hvordan centrets tilbud evt. i højere grad kan tilpasses det behov, der er for genoptræning af patienter efter sygehusbehandling i regionen.

 

På baggrund af den konstaterede stigning i antallet af genoptræningsplaner har regeringen og KL, som du ved, med aftalen for kommunernes økonomi for 2008 netop besluttet at tilføre kommunerne yderligere 300 mio.kr. til genoptræningsopgaven. Jeg mener på den baggrund ikke, at det kan udelukkes, at flere kommuner vil være interesseret i at benytte centeret, hvis kommunalbestyrelsen evt. beslutter at tilpasse tilbudet

 

I fremsatte på vort møde to forslag til, hvordan I mener, centret kan fortsætte med sit nuværende indhold med 3-ugers træningsophold.

 

For det første foreslog I, at centret rubriceres som et specialiseret ambulant genoptræningstilbud i stedet for som et ikke specialiseret genoptræningstilbud. Det vil indebære, at centret tilbageføres til regionen, som har driftsansvaret for specialiseret genoptræning. Som du ved, blev det i forbindelse med delingsforhandlingerne lagt til grund, at langt hovedparten af genoptræningen skal løses i kommunalt regi. De opstillede kriterier for specialiseret genoptræning havde til formål at understøtte en meget snæver faglig afgrænsning af den (specialiserede) genoptræning, der skal finde sted i sygehusregi. Heri ligger, at langt hovedparten af genoptræningen skal ske i kommunalt regi. Som tilbudet i Rygcenter Farsø er beskrevet for Indenrigs- og Sundhedsministeriet, finder jeg ikke, at centret opfylder kriterierne for specialiseret genoptræning.

 

Jeres andet forslag går ud på at give praktiserende læger mulighed for at henvise direkte til centret. Det vil sige mulighed for at henvise patienter, som ikke har en genoptræningsplan efter udskrivning fra sygehus. Det forslag vil efter min vurdering give kommunerne problemer med at prioritere genoptræningsindsatsen, fordi visitationen til centret ville gå helt uden om kommunen. Hertil kommer, at forslaget ville give kommunerne en ny genoptræningsopgave ved siden af den opgave, de overtog fra amterne i forbindelse med kommunalreformen.

 

I har desuden stillet to spørgsmål til de nuværende bestemmelser om genoptræning.

 

For det første spørger I, om fritvalgsreglerne for ambulant genoptræning også gælder træningsophold af 3 ugers varighed. Det gør de i det omfang, kommunen selv benytter centret til genoptræning efter sundhedslovens bestemmelser. Så har andre kommuners borgere mulighed for at vælge genoptræning på Rygcentret i Farsø, såfremt det er fagligt relevant.

 

For det andet spørger I, om kommunerne har hjemmel til en betaling ud over Sundhedsstyrelsens vejledende takster for mellemkommunal afregning for genoptræning. De takster for genoptræning, som er opført i Sundhedsstyrelsens ”Takstsystem 2007 – vejledning” er vejledende. Derfor har kommunerne mulighed for at aftale andre takster indbyrdes.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Løkke Rasmussen