Dato:            14. maj 2007

Kontor:         Sundhedsstatistik

J.nr.:             2007-1182-66

Sagsbeh.:   akr

Fil-navn:       svar suu 411

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 411 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 26. marts 2007

 

Spørgsmål 411:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. februar 2007 fra underviser Janne Nielsen, Sundheds CVU Nordjylland vedrørende uddannelser i komplementær terapi/alternativ behandling, jf. alm. del – bilag 409"

 

Svar:

Mange danskere anvender alternativ behandling. Således har omkring 45 pct. af danskerne ifølge Sundheds- og Sygelighedsundersøgelsen 2005 på et eller andet tidspunkt i deres liv anvendt alternativ behandling. De hyppigst anvendte alternative behandlingsformer er zoneterapi, akupunktur, massage, osteopati eller andre manipulative terapier.

 

Underviser Janne Nielsen, Sundheds CVU Nordjylland, skriver i sin henvendelse, at der ikke er hånd i hanke med kvaliteten og kompetencerne hos de udøvende behandlere. Jeg kan hertil oplyse, at Folketinget allerede i 2004 vedtog lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere. Ordningen kaldes i daglig tale RAB-ordningen.

 

RAB-ordningen giver brugerne af alternativ behandling bedre mulighed for at identificere alternative behandlere, som opfylder en række faglige og uddannelsesmæssige krav, idet de registrerede alternative behandlere får eneret til at benytte titlen Registreret Alternativ Behandler.

 

Sundhedsstyrelsen forestår den praktiske håndtering af RAB-ordningen. Pr. 19. januar 2007 er 11 foreninger godkendt til at registrere alternative behandlere.

 

Oprettelse af nye uddannelser som den i henvendelsen foreslåede grunduddannelse i komplementær terapi hører under Undervisningsministeriets ressort. Derfor har jeg indhentet bidrag fra Undervisningsministeriet desangående.

 

Undervisningsministeriet oplyser, at den enkelte sundhedsfaglige diplomuddannelse på nuværende tidspunkt skal godkendes af Undervisningsministeriet, inden den kan udbydes. Inden en godkendelse kan finde sted, foretager Undervisningsministeriet efter en drøftelse med Rektorkollegiet for CVU en vurdering af de nye valgmoduler på de sundhedsfaglige diplomuddannelser. Vurderingen omfatter modulets kvalitet og relevans i relation til eksisterende studieordninger for diplomuddannelserne. Denne procedure blev anvendt i forbindelse med oprettelsen af det allerede eksisterende valgmodul Komplementær terapi – alternativ behandling.

 

Med hensyn til den fremtidige godkendelsesprocedure for den ønskede nye grunduddannelse i komplementær terapi oplyser Undervisningsministeriet, at det forventes, at alle videregående uddannelser på Undervisningsministeriets område fra og med 2008 skal akkrediteres af Akkrediteringsrådet. Akkreditering bliver en forudsætning for at opnå udbudsgodkendelse.

 

Ved akkrediteringen vurderes det, om nye og eksisterende uddannelser lever op til en række forud fastsatte kriterier for kvalitet og relevans. Relevansvurderingen vil dels se på aftagernes behov, dels på relationen til beslægtede uddannelser. Kvalitetsvurderingen vil blandt andet inddrage spørgsmål om uddannelsens niveau og formål og om de ansøgende institutioners evne til at forestå udbuddet af uddannelsen.

 

En eventuel etablering af en erhvervsakademiuddannelse eller en professionsbacheloruddannelse i komplementær terapi forudsætter således en vurdering af relevansen af en sådan uddannelse og en vurdering af, om uddannelsesforslaget lever op til de fastsatte kvalitetskriterier, inden undervisningsministeren kan tage stilling til udbud af uddannelsen.