Dato:            30. maj 2007

Kontor:         Internationalt kt.

J.nr.:             2007-14320-166

Sagsbeh.:   msb

 

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 269 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 5. februar 2007

 

Spørgsmål 269:

”Hvordan vil ministeren beskrive regeringens hidtidige og nuværende indsats i forhold til at få nedbragt den store overdødelighed, der eksisterer blandt stofmisbrugere i Danmark?”

 

Svar på spørgsmål nr. 269:

Med regeringsgrundlaget fra november 2001 blev det besluttet at forstærke det fælles ansvar for samfundets svageste. Beslutningen er siden fulgt op med generelle initiativer som f.eks. indgåelsen af en række satspuljeforlig, udarbejdelsen af handlingsprogrammerne ”Det fælles ansvar I” og ”Det fælles ansvar II” samt nedsættelsen af Rådet for Socialt Udsatte. Specifikt på narkotikaområdet indførtes en social behandlingsgaranti med det formål at forbedre vilkårene for stofmisbrugerne. Med regeringsgrundlaget blev det ligeledes besluttet at sætte hårdere ind mod kriminalitet, bl.a. ved at forstærke indsatsen mod narkotika i fængslerne.

Med den omhandlede opfølgning på regeringsgrundlaget fra november 2001 blev der altså allerede taget skridt til at udbygge den indsats, der tidligere var gjort for at dæmme op for narkotikamisbruget. Med det supplerende regeringsgrundlag fra august 2003 blev der lagt op til en yderligere udbygning af indsatsen, som kom til udtryk i ”Kampen mod narko – handlingsplan mod narkotikamisbrug” – i det følgende blot kaldet ”Kampen mod narko” – som blev fremlagt af regeringen i oktober 2003, og som siden har udgjort grundlaget for de centrale myndigheders indsats på narkotikaområdet.

I ”Kampen mod narko” gav regeringen udtryk for den opfattelse, at narkotikamisbruget skal imødegås med konsekvente og vedvarende bestræbelser for kvalitativt og kvantitativt at fastholde og udbygge den eksisterende indsats med sigte på i endnu højere grad at hindre tilgang af nye stofmisbrugere, hjælpe nuværende stofmisbrugere og sætte hårdt ind over for den narkotikarelaterede kriminalitet.

Regeringen tilkendegav, at indsatsen skal ske over en bred kam og dermed afspejle, at sociale problemer, stofmisbrug og narkotikakriminalitet hænger uløseligt sammen. Regeringen anførte, at der er tale om en opgave, som skal løses i fællesskab af centrale, regionale og lokale myndigheder i nært samarbejde med den enkelte og de pårørende, med private organisationer og institutioner samt med skoler, foreninger og diskoteker m.v. i nærmiljøet.

Med udgangspunkt i disse tilkendegivelser tog regeringen med ”Kampen mod narko” en lang række nye konkrete initiativer.

For så vidt angår forebyggelsen, drejer det sig om:

·       Gennemførelse af modelkommuneprojektet ”Narkoen ud af byen”

·       Intensivering af udvikling af basismateriale til brug for lokal information og undervisning

For så vidt angår den lægelige behandling, drejer det sig om bl.a.:

·       Gennemførelse af en kvalitetsvurdering af metadonbehandlingen

·       Overvejelser om indførelse af den metadoninjektionsordning, som pÃ¥ daværende tidspunkt afprøvedes som forsøg

·       Overvejelser om introduktion som permanent ordning af det mÃ¥lrettede sundhedsfaglige tilbud, som pÃ¥ daværende tidspunkt afprøvedes som forsøg

·       Indførelse af ordning med tidlig og gratis vaccination mod hepatitis A og B samt ordning med gratis vaccination af pÃ¥rørende mod hepatitis B samt prioritering af initiativer til begrænsning af hepatitis C

·       Prioritering af indsatsen for personer med dobbeltdiagnose

For så vidt angår den sociale behandling, drejer det sig om:

·       Etablering af regionale udviklingsrÃ¥d

·       Fastsættelse af regler om indhold, omfang og udførelse af tilbud pÃ¥ omrÃ¥det for social stofmisbrugsbehandling

·       Udsendelse af metodehæfter om kvalitetsløft med fokus pÃ¥ efterbehandlingen

·       Afholdelse af konference om forsøg med øget psykosocial støtte til stofmisbrugere i metadonbehandling

·       Overvejelser om initiativer til formidling af erfaringer og fremtidig forankring som opfølgning pÃ¥ forsøg med øget psykosocial støtte

·       Etablering af midlertidige og varige botilbud til de svageste grupper

·       Videreførelse og videreudvikling af DANRIS pÃ¥ døgnbehandlingsomrÃ¥det samt indførelse og udvikling af DANRIS pÃ¥ det ambulante behandlingsomrÃ¥de

·       Støtte til projekter, der er særligt rettet mod udvikling af behandlingstilbud til unge stofmisbrugere

For så vidt angår behandlingen i fængslerne, drejer det sig om:

·       Etablering af behandlingsafdeling i Kriminalforsorgens regi for unge med kokain- og amfetaminmisbrug

·       Etablering af særlig afdeling i Kriminalforsorgens regi for stofmisbrugere med lange afsoningstider

·       Forøgelse af antallet af narkotikahunde, der er til rÃ¥dighed for Kriminalforsorgens institutioner

·       Nærmere undersøgelse af mulighederne for at anvende nye teknologiske hjælpemidler, herunder scannere, detektorer, gennemlysningsapparater samt sporingstests til at pÃ¥vise narkotika i fængslerne

·       Forbedring – i nødvendigt omfang – af den fysiske sikring af Kriminalforsorgens institutioner

·       Begrænsning – mest muligt – af udlevering i Kriminalforsorgens institutioner af egne effekter, som vanskeligt kan gennemsøges for narkotika, f.eks. elektroniske apparater, eller som kan anvendes som betaling for narkotika

·       Udbygning af forsøget med kontantløst fængsel og skærpelse af kontrol med kontante pengebeløb samt reglerne for udlevering af medbragte og tilsendte penge med henblik pÃ¥ at forebygge og bekæmpe narkotikahandel i Kriminalforsorgens institutioner

·       Indførelse af hjemmel til rutinemæssig urinprøvekontrol i Kriminalforsorgens regi

For så vidt angår retshåndhævelsen, drejer det sig om:

·       Forhøjelse af strafferammen i straffelovens § 191 om grov narkotikakriminalitet

·       Som udgangspunkt mindst bødestraf, nÃ¥r personer gribes med ulovlige euforiserende stoffer – advarsel vil i almindelighed ikke kunne meddeles

·       I alle tilfælde frihedsstraf ved overdragelse og besiddelse mhp. videreoverdragelse af euforiserende stoffer i festmiljøet, og især hvor unge færdes

·       Gennemførelse af en egentlig uddannelse og autorisation af dørmænd

·       Fastsættelse - i relevante tilfælde - som vilkÃ¥r for en alkoholbevilling, at der pÃ¥ stedet foretages tydelig skiltning med, at narkotika ikke tolereres, og at enhver besiddelse af narkotika anmeldes til politiet

·       Etablering af tydelig lovbestemmelse i restaurationsloven, der regulerer forholdene ved brug af restaurationslokaler i forbindelse med visse private fester

·       MÃ¥lrettede og mere omfattende politiaktioner pÃ¥ Christiania bl.a. med det formÃ¥l at beslaglægge tilstedeværende hash og anholde sælgerne

 

For så vidt angår det internationale samarbejde, drejer det sig om:

·       Genoptagelse af Danmarks Ã¥rlige, frivillige bidrag til FN’s kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC)

Som opfølgning på ”Kampen mod narko” blev regeringen i oktober 2003 enig med forligspartierne om med satspuljeaftalen for 2004 at afsætte 145 mio. kr. over årene 2004-2007 til gennemførelse af følgende initiativer på narkotikaområdet:

·       Oprustning af behandlingsindsatsen i fængslerne

·       Udvikling af indsatsen over for unge hashmisbrugere

·       Indførelse af gratis vaccinationsordning mod hepatitis A og B

·       Indlæggelse af vandampuller i sprøjtesæt

·       Gennemførelse af kvalitetsvurdering af metadonbehandlingen

·       Fortsættelse og udbygning af DANRIS (Dansk Rehabiliterings- og Informations System)

·       Gennemførelse af modelkommuneprojektet ”Narkoen ud af byen”

Med henblik på at give indsatsen endnu et løft gik regeringen til forhandlingerne om satspuljen for 2006 med et oplæg om over årene 2006-2009 at afsætte en kvart milliard kroner til nye initiativer på narkotikaområdet. Forligspartierne var enige i regeringens prioritering og indgik satspuljeaftale herom. Følgende initiativerne indgik i denne aftale:

·       Indførelse af en behandlingsgaranti til stofmisbrugere i fængslerne

·       Udvidelse af den sociale behandlingsgaranti til ogsÃ¥ at omfatte unge under 18 Ã¥r med alvorlige stofmisbrugsproblemer

·       Indførelse af et mÃ¥lrettet sundhedsfagligt tilbud til de hÃ¥rdest belastede stofmisbrugere

·       Indførelse af metadoninjektion som behandlingsmulighed

·       Øget indsats rettet specielt mod hepatitis C blandt stofmisbrugere

·       Udvidelse af den gratis hepatitis-vaccinationsordning

·       Oprettelse af en Vesterbro-pulje

For de fleste af de nævnte satspuljeinitiativer gælder det, at der med de omhandlede satspuljeaftaler er sikret varig finansiering, således at initiativerne ikke ophører med aftalernes udløb i henholdsvis 2007 og 2009.

Regeringens handlingsplan ”Kampen mod narko” og de omhandlede satspuljeaftaler for 2004 og 2006 med deres mange initiativer viser sÃ¥ledes, at regeringen – ikke mindst med henblik pÃ¥ at begrænse de skader, herunder dødsfald, som narkotikamisbruget medfører - gÃ¥r aktivt i spidsen for arbejdet med dels at fastholde og forbedre de allerede eksisterende tilbud, dels at udvikle helt nye. Â