Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 30. maj 2007 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Internationalt kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-14320-166
|
â€Hvordan vil ministeren beskrive regeringens hidtidige og nuværende indsats i forhold til at fÃ¥ nedbragt den store overdødelighed, der eksisterer blandt stofmisbrugere i Danmark?â€
Med regeringsgrundlaget fra november 2001 blev det besluttet at forstærke det fælles ansvar for samfundets svageste. Beslutningen er siden fulgt op med generelle initiativer som f.eks. indgÃ¥elsen af en række satspuljeforlig, udarbejdelsen af handlingsprogrammerne â€Det fælles ansvar I†og â€Det fælles ansvar II†samt nedsættelsen af RÃ¥det for Socialt Udsatte. Specifikt pÃ¥ narkotikaomrÃ¥det indførtes en social behandlingsgaranti med det formÃ¥l at forbedre vilkÃ¥rene for stofmisbrugerne. Med regeringsgrundlaget blev det ligeledes besluttet at sætte hÃ¥rdere ind mod kriminalitet, bl.a. ved at forstærke indsatsen mod narkotika i fængslerne.
Med den omhandlede opfølgning pÃ¥ regeringsgrundlaget fra november 2001 blev der altsÃ¥ allerede taget skridt til at udbygge den indsats, der tidligere var gjort for at dæmme op for narkotikamisbruget. Med det supplerende regeringsgrundlag fra august 2003 blev der lagt op til en yderligere udbygning af indsatsen, som kom til udtryk i â€Kampen mod narko – handlingsplan mod narkotikamisbrug†– i det følgende blot kaldet â€Kampen mod narko†– som blev fremlagt af regeringen i oktober 2003, og som siden har udgjort grundlaget for de centrale myndigheders indsats pÃ¥ narkotikaomrÃ¥det.
I â€Kampen mod narko†gav regeringen udtryk for den opfattelse, at narkotikamisbruget skal imødegÃ¥s med konsekvente og vedvarende bestræbelser for kvalitativt og kvantitativt at fastholde og udbygge den eksisterende indsats med sigte pÃ¥ i endnu højere grad at hindre tilgang af nye stofmisbrugere, hjælpe nuværende stofmisbrugere og sætte hÃ¥rdt ind over for den narkotikarelaterede kriminalitet.
Regeringen tilkendegav, at indsatsen skal ske over en bred kam og dermed afspejle, at sociale problemer, stofmisbrug og narkotikakriminalitet hænger uløseligt sammen. Regeringen anførte, at der er tale om en opgave, som skal løses i fællesskab af centrale, regionale og lokale myndigheder i nært samarbejde med den enkelte og de pårørende, med private organisationer og institutioner samt med skoler, foreninger og diskoteker m.v. i nærmiljøet.
Med udgangspunkt i disse tilkendegivelser tog regeringen med â€Kampen mod narko†en lang række nye konkrete initiativer.
For så vidt angår forebyggelsen, drejer det sig om:
· Gennemførelse af modelkommuneprojektet â€Narkoen ud af byenâ€
· Intensivering af udvikling af basismateriale til brug for lokal information og undervisning
For så vidt angår den lægelige behandling, drejer det sig om bl.a.:
· Gennemførelse af en kvalitetsvurdering af metadonbehandlingen
· Overvejelser om indførelse af den metadoninjektionsordning, som på daværende tidspunkt afprøvedes som forsøg
· Overvejelser om introduktion som permanent ordning af det målrettede sundhedsfaglige tilbud, som på daværende tidspunkt afprøvedes som forsøg
· Indførelse af ordning med tidlig og gratis vaccination mod hepatitis A og B samt ordning med gratis vaccination af pårørende mod hepatitis B samt prioritering af initiativer til begrænsning af hepatitis C
· Prioritering af indsatsen for personer med dobbeltdiagnose
For så vidt angår den sociale behandling, drejer det sig om:
· Etablering af regionale udviklingsråd
· Fastsættelse af regler om indhold, omfang og udførelse af tilbud på området for social stofmisbrugsbehandling
· Udsendelse af metodehæfter om kvalitetsløft med fokus på efterbehandlingen
· Afholdelse af konference om forsøg med øget psykosocial støtte til stofmisbrugere i metadonbehandling
· Overvejelser om initiativer til formidling af erfaringer og fremtidig forankring som opfølgning på forsøg med øget psykosocial støtte
· Etablering af midlertidige og varige botilbud til de svageste grupper
· Videreførelse og videreudvikling af DANRIS på døgnbehandlingsområdet samt indførelse og udvikling af DANRIS på det ambulante behandlingsområde
· Støtte til projekter, der er særligt rettet mod udvikling af behandlingstilbud til unge stofmisbrugere
For så vidt angår behandlingen i fængslerne, drejer det sig om:
· Etablering af behandlingsafdeling i Kriminalforsorgens regi for unge med kokain- og amfetaminmisbrug
· Etablering af særlig afdeling i Kriminalforsorgens regi for stofmisbrugere med lange afsoningstider
· Forøgelse af antallet af narkotikahunde, der er til rådighed for Kriminalforsorgens institutioner
· Nærmere undersøgelse af mulighederne for at anvende nye teknologiske hjælpemidler, herunder scannere, detektorer, gennemlysningsapparater samt sporingstests til at påvise narkotika i fængslerne
· Forbedring – i nødvendigt omfang – af den fysiske sikring af Kriminalforsorgens institutioner
· Begrænsning – mest muligt – af udlevering i Kriminalforsorgens institutioner af egne effekter, som vanskeligt kan gennemsøges for narkotika, f.eks. elektroniske apparater, eller som kan anvendes som betaling for narkotika
· Udbygning af forsøget med kontantløst fængsel og skærpelse af kontrol med kontante pengebeløb samt reglerne for udlevering af medbragte og tilsendte penge med henblik på at forebygge og bekæmpe narkotikahandel i Kriminalforsorgens institutioner
· Indførelse af hjemmel til rutinemæssig urinprøvekontrol i Kriminalforsorgens regi
For så vidt angår retshåndhævelsen, drejer det sig om:
· Forhøjelse af strafferammen i straffelovens § 191 om grov narkotikakriminalitet
· Som udgangspunkt mindst bødestraf, når personer gribes med ulovlige euforiserende stoffer – advarsel vil i almindelighed ikke kunne meddeles
· I alle tilfælde frihedsstraf ved overdragelse og besiddelse mhp. videreoverdragelse af euforiserende stoffer i festmiljøet, og især hvor unge færdes
· Gennemførelse af en egentlig uddannelse og autorisation af dørmænd
· Fastsættelse - i relevante tilfælde - som vilkår for en alkoholbevilling, at der på stedet foretages tydelig skiltning med, at narkotika ikke tolereres, og at enhver besiddelse af narkotika anmeldes til politiet
· Etablering af tydelig lovbestemmelse i restaurationsloven, der regulerer forholdene ved brug af restaurationslokaler i forbindelse med visse private fester
· Målrettede og mere omfattende politiaktioner på Christiania bl.a. med det formål at beslaglægge tilstedeværende hash og anholde sælgerne
For så vidt angår det internationale samarbejde, drejer det sig om:
· Genoptagelse af Danmarks årlige, frivillige bidrag til FN’s kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC)
Som opfølgning pÃ¥ â€Kampen mod narko†blev regeringen i oktober 2003 enig med forligspartierne om med satspuljeaftalen for 2004 at afsætte 145 mio. kr. over Ã¥rene 2004-2007 til gennemførelse af følgende initiativer pÃ¥ narkotikaomrÃ¥det:
· Oprustning af behandlingsindsatsen i fængslerne
· Udvikling af indsatsen over for unge hashmisbrugere
· Indførelse af gratis vaccinationsordning mod hepatitis A og B
· Indlæggelse af vandampuller i sprøjtesæt
· Gennemførelse af kvalitetsvurdering af metadonbehandlingen
· Fortsættelse og udbygning af DANRIS (Dansk Rehabiliterings- og Informations System)
· Gennemførelse af modelkommuneprojektet â€Narkoen ud af byenâ€
Med henblik på at give indsatsen endnu et løft gik regeringen til forhandlingerne om satspuljen for 2006 med et oplæg om over årene 2006-2009 at afsætte en kvart milliard kroner til nye initiativer på narkotikaområdet. Forligspartierne var enige i regeringens prioritering og indgik satspuljeaftale herom. Følgende initiativerne indgik i denne aftale:
· Indførelse af en behandlingsgaranti til stofmisbrugere i fængslerne
· Udvidelse af den sociale behandlingsgaranti til også at omfatte unge under 18 år med alvorlige stofmisbrugsproblemer
· Indførelse af et målrettet sundhedsfagligt tilbud til de hårdest belastede stofmisbrugere
· Indførelse af metadoninjektion som behandlingsmulighed
· Øget indsats rettet specielt mod hepatitis C blandt stofmisbrugere
· Udvidelse af den gratis hepatitis-vaccinationsordning
· Oprettelse af en Vesterbro-pulje
For de fleste af de nævnte satspuljeinitiativer gælder det, at der med de omhandlede satspuljeaftaler er sikret varig finansiering, således at initiativerne ikke ophører med aftalernes udløb i henholdsvis 2007 og 2009.
Regeringens handlingsplan â€Kampen mod narko†og de omhandlede satspuljeaftaler for 2004 og 2006 med deres mange initiativer viser sÃ¥ledes, at regeringen – ikke mindst med henblik pÃ¥ at begrænse de skader, herunder dødsfald, som narkotikamisbruget medfører - gÃ¥r aktivt i spidsen for arbejdet med dels at fastholde og forbedre de allerede eksisterende tilbud, dels at udvikle helt nye. Â