Dato:            12. februar 2007

Kontor:         Sundhedspolitisk kt.

J.nr.:             2007-12104-132

Sagsbeh.:   TK

Fil-navn:       Dokument 2

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 247 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 25. januar 2007

 

Spørgsmål 247:

"Med henvisning til artiklen i Brand og Ambulance nr. 6, 2006 ”Ambulance Nord”, bedes ministeren redegøre for, hvorledes borgerne i de enkelte kommuner bag det påtænkte Ambulance Nord, samt andre kommuner, som driver ambulanceaktiviteter, sikres mod at skulle betale regningen for et eventuelt underskud i en given kontrakt, når der ikke er tale om en kommunal forpligtelse til at drive ambulancevæsen."

 

Svar:

I medfør af § 17, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 977 af 26. september 2006 om planlægning af sundhedsberedskabet og det præhospitale beredskab samt uddannelse af ambulancepersonale m.v. kan regionsrådet vælge at etablere ambulan­ceberedskab med egne ambulancer eller ambulancer, der efter aftale stilles til rådighed af andre regioner, kommuner eller priva­te ambulanceentreprenører. Der er tale om en uændret videreførelse af tidligere gældende regler.

 

Kommunerne kan således i medfør af denne bestemmelse i bekendtgørelsen etablere ambulancekørsel, når der er indgået aftale mellem regionen og den pågældende kommune om, at regionen køber ydelsen af kommunen.

 

Hvis en kommune vælger at etablere ambulanceaktiviteter med henblik på at sælge ydelsen til regionen, er det kommunens ansvar at sikre, at aktiviteten bliver indtægtsdækket, således at udgifterne til ambulanceberedskabet dækkes af regionen.

 

Sådan har det også hidtil været i de tilfælde, hvor kommuner har udført ambulanceopgaver for amterne og Hovedstadens Sygehusfællesskab.