Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 12. februar 2007 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Sundhedspolitisk kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-12104-132 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â Dokument 2
|
"Med henvisning til artiklen i Brand og Ambulance nr. 6, 2006 â€Ambulance Nordâ€, bedes ministeren redegøre for, hvorledes borgerne i de enkelte kommuner bag det pÃ¥tænkte Ambulance Nord, samt andre kommuner, som driver ambulanceaktiviteter, sikres mod at skulle betale regningen for et eventuelt underskud i en given kontrakt, nÃ¥r der ikke er tale om en kommunal forpligtelse til at drive ambulancevæsen."
I medfør af § 17, stk. 2 i bekendtgørelse nr. 977 af 26. september 2006 om planlægning af sundhedsberedskabet og det præhospitale beredskab samt uddannelse af ambulancepersonale m.v. kan regionsrÃ¥det vælge at etablere ambulanÂceberedskab med egne ambulancer eller ambulancer, der efter aftale stilles til rÃ¥dighed af andre regioner, kommuner eller privaÂte ambulanceentreprenører. Der er tale om en uændret videreførelse af tidligere gældende regler.
Kommunerne kan således i medfør af denne bestemmelse i bekendtgørelsen etablere ambulancekørsel, når der er indgået aftale mellem regionen og den pågældende kommune om, at regionen køber ydelsen af kommunen.
Hvis en kommune vælger at etablere ambulanceaktiviteter med henblik på at sælge ydelsen til regionen, er det kommunens ansvar at sikre, at aktiviteten bliver indtægtsdækket, således at udgifterne til ambulanceberedskabet dækkes af regionen.
Sådan har det også hidtil været i de tilfælde, hvor kommuner har udført ambulanceopgaver for amterne og Hovedstadens Sygehusfællesskab.