Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Kommunal sundhed J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-1422-167 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â Dokument 3
|
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. december 2006 fra Danske Fysioterapeuter vedrørende motion på recept, jf. alm. del – bilag 173."
Folketingets Sundhedsudvalg har bedt mig kommentere pÃ¥ Danske Fysioterapeuters henvendelse til udvalget af 11. januar 2007 vedrørende â€Motion pÃ¥ receptâ€.
Tilbud om fysisk aktivitet formidlet via forskellige dele af sundhedsvæsenet – bl.a. â€Motion pÃ¥ receptâ€, â€Motion som lægemiddelâ€, â€Motion i hÃ¥ndkøb†og â€Livsstil pÃ¥ recept†– findes i meget forskellige ordninger, herunder med varierende mÃ¥lgrupper og indhold.
Jeg er meget enig med Danske Fysioterapeuter i, at forsøgene med de forskellige ordninger, som mange af de gamle amter har igangsat, er interessante. Sundhedsstyrelsen vurderer imidlertid, at der ikke er sikker viden om, at metoder som â€Motion pÃ¥ recept†har effekt, herunder varig effekt, pÃ¥ patientens motionsadfærd. Sundhedsstyrelsen konkluderer i rapporten â€Motion pÃ¥ recept – en litteraturgennemgang med fokus pÃ¥ effekter og organisering†bl.a. at
Jeg er endvidere enig med Danske Fysioterapeuter i, at det vil være ærgerligt, hvis de allerede eksisterende ordninger ikke fortsættes grundet organisations- og/eller finansieringsmæssige forhold. â€Motion pÃ¥ recept†og lignende ordninger er imidlertid ikke tilbud, som det offentlige sundhedsvæsen har pligt til at stille til rÃ¥dighed. Der er tale om forsøgstilbud, som en række amter har valgt at tilbyde i begrænset omfang til deres borgere.
Generelt gælder det, at det er den enkelte kommune, der beslutter hvilke konkrete forebyggende tilbud kommunen ønsker at stille til rådighed for borgerne, herunder hvilken form for samarbejde med regionen, kommunen ønsker at indgå i på forebyggelsesområdet.
Konkret mÃ¥ â€Motion pÃ¥ recept†og lignende ordninger ifølge Sundhedslovens anmærkninger som udgangspunkt varetages og finansieres kommunalt med mulighed for rÃ¥dgivning fra regionernes side. I anmærkningerne stÃ¥r der vedrørende den kommunale opgave, at kommunalbestyrelserne fremover fÃ¥r en væsentlig opgave med at samarbejde med regionsrÃ¥dene om at udvikle og bidrage til indsatsen overfor gruppen af kronikere. Endvidere stÃ¥r der vedrørende den kommunale opgave, at det specielt i relation til et udbygget samarbejde imellem kommune og alment praktiserende læger vil være relevant at overveje ydelser, som kan aflaste eller supplere lægerne – fx i form af henvisningsmuligheder til rygestopkurser, kostvejledning, motion m.v.
Helt særlige sundhedsfaglige forhold kan imidlertid begrunde, at â€Motion pÃ¥ recept†tilrettelægges, herunder finansieres, som en regional opgave. Dette kræver, at kommune og region er enige i dette, og at regionens deltagelse i udbudet af â€Motion pÃ¥ recept†følges op med indgÃ¥else af overenskomst, evt. lokal overenskomst med den pÃ¥gældende faggruppe. Særlige lokale ordninger som fx â€Motion pÃ¥ receptâ€, hvor kommune og region ønsker at samarbejde om dele af den patientrettede forebyggelsesindsats, kan hensigtsmæssigt indgÃ¥ som en del af den generelle sundhedsaftale imellem kommune og region.