Dato:            29. juni 2007

Kontor:         Sundhedsstatistik

J.nr.:             2007-1010-99

Sagsbeh.:   EHA

Fil-navn:       Dokument 2

 


Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 208 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 5. januar 2007

 

Spørgsmål 208:

"Med henvisning til artiklen fra Ekstra Bladet den 3. januar 2007 ”Din bopæl afgør din død” bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:

 

a)   Kan ministeren fremlægge sammenlignende statistik for dødeligheden blandt 50-60-Ã¥rige i Danmark og omkringliggende lande.

 

b)   Ministeren bedes forklare Ã¥rsager til, at dødeligheden blandt de 50-60-Ã¥rige i Danmark har store regionale variationer.

 

c)   Kan ministeren fremlægge dokumentation for regionale forskelle i sygdomsmønster, som kan begrunde den regionale ulighed?

 

d)   Vil ministeren opfordre de praktiserende læger til at gennemføre Ã¥rlige sundhedstjek af udvalgte patientgrupper?

 

e)   Hvilke øvrige initiativer pÃ¥tænker ministeren at iværksætte, som udjævner den regionale ulighed i dødsrisiko?"

 

Svar:

Til brug for besvarelsen af de meget omfangsrige spørgsmål har Indenrigs- og Sundhedsministeriet indhentet bidrag fra Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed.

 

 

Ad a)

Sammenlignelige internationale opgørelser af dødeligheden for aldersgruppen 50-60-årige er ikke tilgængelige, men derimod findes internationale sammenligninger for aldersgruppen 45-64-årige, hvor aldersgruppen 50-60-årige er indeholdt.

 

De danske mænd i aldersgruppen 45-64-årige har i perioden 1990-2004 forbedret dødeligheden, således at de danske mænd nu ligger på en femteplads blandt vores nabolande, jf. tabel 1. 

 

 

 

 

Tabel 1: Dødelighedsrate for 45-64-årige mænd pr. 100.000

 

1990-94

1995-99

2000-04

Sverige

699

607

548

Norge

790

679

576

Holland

782

705

631

England

831

728

645

Danmark

975

878

759

Tyskland

1.001

868

765

Frankrig

928

851

813

Finland

1.044

917

822

Kilde: Statens Institut for Folkesundhed

 

Danmark har siden 1990 haft den højeste dødelighed for kvinder blandt de 45-64-årige sammenlignet med vores nabolande, jf. tabel 2. Dog bemærkes, at dødeligheden for denne gruppe har været faldende over perioden.

 

Tabel 2: Dødelighedsrate for 45-64-årige kvinder pr. 100.000

 

1990-94

1995-99

2000-04

Frankrig

364

347

342

Finland

408

370

355

Sverige

398

367

356

Norge

414

392

365

Tyskland

467

414

377

England

501

451

409

Holland

433

422

415

Danmark

644

591

494

Kilde: Statens Institut for Folkesundhed

 

 

Ad b)

Mange forhold påvirker dødelighedsforholdene og middellevetiden i et område. Forklaringer på forskelle i dødeligheden kan bl.a. skyldes forskelle i levekår, livsstil, arvelige forhold, sygelighed og kvaliteten i det behandlende sundhedsvæsens ydelser.

 

Vedrørende levekår kan dødeligheden afhænge af f.eks. familiesituation, erhverv, indkomst og uddannelse. Generelt er det dokumenteret, at der er en stigende dødelighed med faldende social status.

 

Desuden er det dokumenteret, at livsstil og personlige vaner har stor betydning for udvikling af sygdom og kan øge risikoen for tidlig død. Særligt rygning, overforbrug af alkohol, andet misbrug, fysisk inaktivitet, overvægt og usund kost er risikofaktorer, der påvirker udvikling af sygdom og tidlig død. Endvidere kan forskelle i arvelige forhold spille en rolle.

 

Det er dokumenteret, at der er geografiske variationer i dødeligheden. Det fremgår, hvis dødeligheden i de tidligere amter sammenlignes, jf. tabel 3.  Blandt andet er der en 20 pct. højere dødeligheden i København Kommune i 2005 sammenlignet med landsgennemsnittet, jf. tabel 3. Ligeledes lå dødeligheden i de daværende Storstrøms og Vestsjællands amter hhv. 6 og 9 pct. over landsgennemsnittet i 2005. Dødeligheden for den øvrige del af landet lå enten under eller lige omkring landsgennemsnittet, jf. tabel 3.

 

Tabel 3: Aldersstandardiserede dødsrater pr. 100.000 indbygger

 

1985

1990

1995

2000

2005

Københavns Kommune

1.434

1.417

1.452

1.221

1.182

Frederiksberg Kommune

1.256

1.216

1.290

1.007

949

Københavns Amt

1.250

1.233

1.203

1.052

942

Frederiksborg Amt

1.239

1.235

1.231

1.066

962

Roskilde Amt

1.287

1.270

1.225

1.074

981

Vestsjællands Amt

1.283

1.300

1.269

1.102

1.041

Storstrøms Amt

1.311

1.273

1.310

1.185

1.070

Bornholms Amt

1.217

1.299

1.166

1.126

993

Fyns Amt

1.187

1.199

1.173

1.049

958

Sønderjyllands Amt

1.228

1.209

1.167

1.030

992

Ribe Amt

1.234

1.163

1.215

1.060

926

Vejle Amt

1.219

1.211

1.203

1.078

992

Ringkøbing Amt

1.176

1.128

1.190

1.063

989

Ã…rhus Amt

1.218

1.196

1.174

1.020

929

Viborg Amt

1.186

1.156

1.191

1.062

940

Nordjyllands Amt

1.257

1.207

1.186

1.047

974

Landsgennemsnit

1.254

1.231

1.224

1.072

985

Kilde: Sundhedsstyrelsen. Dødsårsagsregistret.

Anm.: Sundhedsstyrelsen opgør amtsfordelte dødsrater til og med 2005. Fremover vil opgørelsen være regionsfordelt.

 

Det er ligeledes muligt at fordele dødeligheden opgjort for de tidligere amter på 14 overordnede dødsårsagsgrupper. Herved kan den regionale variation i de tilgrundliggende dødsårsager opgøres. Generelt er billedet, at der også for de enkelte dødsårsager er geografiske variationer, jf. bilag 1. 

 

I Københavns Kommune er det særligt død som følge af sygdomme i åndedrætsorganer, infektionssygdomme (eksl. tuberkulose), kræft samt ulykker og drab, der ligger markant over gennemsnittet.

 

At det netop er de ovennævnte dødsårsager, der er overrepræsenteret i Københavns Kommune, kan tilskrives befolkningssammensætningen og deres livsstil. Der er i Københavns Kommune mange ældre borgere, ligesom Københavns Kommune også er levested for mange udsatte grupper, herunder stofmisbrugere og alkoholikere.

 

Infektionssygdomme rammer særligt de udsatte grupper, hvis livsstil gør dem mere modtagelig for disse sygdomme, ligesom ældre, hvis immunforsvar er svækket, også rammes af infektionssygdomme.  

 

I de daværende Storstrøms- og Vestsjællands amter er det særligt apopleksi, hjertesygdomme og sygdomme i fordøjelsesorganer, hvor dødeligheden er høj, jf. bilag 1.

 

Sundheds- og Sygelighedsundersøgelserne gennemført af Statens Institut for Folkesundhed indeholder oplysninger opdelt på regioner om forskellige risikofaktorer som f.eks. rygning, alkoholforbrug, overvægt, kost m.v, jf. tabel 4. Disse undersøgelser dokumenterer, at der er regionale forskelle i udvalgte risikofaktorer. I den seneste SUSY-undersøgelse har Statens Institut for Folkesundhed valgt at inddele i regioner i stedet for amter. Der foreligger således ikke amtsfordelte opgørelser af risikofaktorer for 2005.

 

SUSY-undersøgelserne kan derfor bidrage til at afdække mulige forklaringer på sygeligheds- og dødelighedsforskelle blandt regionerne.

 

Tabel 4: Regionale forskelle i udvalgte risikofaktorer opgjort i pct. af befolkningen, 2005

 

Region Hovedstaden

Region Sjælland

Region Syddanmark

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Daglige rygere

28,4

32,3

30,7

28,3

29,7

Moderat eller hård fysisk aktivitet i fritiden

 

 

28,5

 

 

23,9

 

 

26,2

 

 

27,2

 

 

24,1

Dagligt indtag af frugt

 

54,1

 

45,0

 

50,7

 

49,6

 

49,2

Svær overvægt

9,6

14,7

11,9

10,5

12,2

Overskridelse af genstandsgrænsen

 

 

16,1

 

 

14,9

 

 

12,0

 

 

14,3

 

 

13,3

Kilde: Sundheds- og Sygelighedsundersøgelsen 2005

Anm: I SUSY-undersøgelser foreligger der ikke oplysninger på kommuneniveau, idet stikprøven er for lille til at være repræsentativ på kommuneniveau.

 

 

Ad c)

De nationale registre på sundhedsområdet indeholder oplysninger om borgernes forbrug af sundhedsydelser.

 

Ca. 90 pct. af regionernes borgere var i 2005 i kontakt med enten den primære eller sekundære sundhedssektor, jf. tabel 5. Der er således ikke store regionale forskelle i borgeres forbrug af praktiserende læger samt det samlede forbrug af sundhedsydelser. Dog er der en vis variation i forbruget af sygehus i regionerne. I Region Nordjylland er kun knapt 32 pct. af borgerne i kontakt med et somatisk sygehus, men andelen er godt 37 pct. og højest i Region Syddanmark.

 

Tabel 5: Andel af befolkningen med forbrug af sundhedsydelser, 2005.

 

Region Hovedstaden

Region Sjælland

Region Syddanmark

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Andel af befolkningen1 med kontakt til praktiserende læge

 

 

 

87,2 pct.

 

 

 

87,6 pct.

 

 

 

   87,8pct.

 

 

 

87,0 pct.

 

 

 

88,4 pct.

Andel af befolkningen med kontakt til somatisk sygehuset2

 

 

 

36,4 pct.

 

 

 

36,2 pct.

 

 

 

37,2 pct.

 

 

 

35,0 pct.

 

 

 

31,8 pct.

Andel af befolkningen med kontakt til sundhedsvæsenet

 

 

 

90,0 pct.

 

 

 

90,0 pct.

 

 

 

90,1 pct.

 

 

 

89,6 pct.

 

 

 

89,3 pct.

Kilde: Sundhedsstyrelsens Sygesikrings- og Landspatientregister

1 Befolkningstal pr. 1. januar 2006

2 Alders- og kønsstandardiseret

 

Et af de mere centrale registre på sundhedsområdet, Landspatientregisteret, indeholder bl.a. oplysninger om diagnoser for den enkelte borger, når vedkommende er i kontakt med landets sygehuse. En fordeling af diagnosespecifikke kontakter mellem de enkelte regioner giver et billede af de regionale forskelle i sygdomsmønstre, jf. tabel 6.

 

Det skal bemærkes, at der i tabel 6 udelukkende er anført de sygdomme, borgerne henvender sig med og ikke de sygdomme, som borgerne ikke bliver behandlet for. Ligeledes kan der på baggrund af registrene ikke siges noget om borgernes levevilkår og livsstil.

 

Det varierer betydeligt fra sygdomsgruppe til sygdomsgruppe, hvor store de regionale forskelle er, jf. tabel 6. Bl.a. er der markant flere borgere, der bliver diagnosticeret med en psykiatrisk lidelse, infektions- og parasitære sygdomme, sygdomme i åndedrætsorgan samt kræft i Region Hovedstaden end i resten af landet.

 

I spørgsmål b) blev det beskrevet, at der i København var en overdødelighed som følge af bl.a. sygdomme i åndedrætsorganer, infektionssygdomme samt kræft. Dette er således at genfinde i sygdomsmønsteret for Region Hovedstaden.

 

 

 

 

Tabel 6: Sygdomsmønster 2005, diagnosticerede borgere pr. 100.000 indbyggere. Køns- og aldersstandardiseret, indekseret (100 = landsgennemsnit)

 

Region Hovedstaden

Region Sjælland

Region Syddanmark

Region Midtjylland

Region Nordjylland

Infektionssygdomme og parasitære sygdomme

135

97

89

97

82

Ondartede svulster (kræft)

121

96

97

90

96

Godartede svulster

106

102

104

98

89

Endokrine sygdomme, ernæringssygdomme og stofskiftesygdomme

101

93

104

100

102

Sygdomme i blod og bloddannemde organer

101

103

98

100

97

Psykiske lidelser m,v,

157

104

87

82

70

Sygdomme i nervesystem og sanseorganer

105

103

107

105

80

Sygdomme i kredsløbsorganer

96

97

104

103

100

Sygdomme i åndedrætsorganer

111

104

99

89

98

Sygdomme i fordøjelsesorganer

91

99

108

99

105

Sygdomme i urin- og kønsorganer

99

92

104

105

100

Sygdomme i svangerskab, under fødsel og i barselseng

97

105

98

99

101

Sygdomme i hud og underhud

116

102

109

105

68

Sygdomme i knogler, bevægesystem og bindevæv

92

87

119

118

84

Medfødte misdannelser

106

105

105

91

92

Årsager til sygdomme i perinatalperiode og død som følge heraf

81

129

102

90

98

Symptomer og mangelfuldt definerede tilstande

90

90

107

98

114

Traumer, forgiftninger, anden voldelig legemsbeskadigelse

95

104

116

109

76

Undersøgelser, forebyggende foranstaltninger m.m, af personer uden sygdomstegn eller uden oplysning om diagnose

101

109

98

92

100

Kilde: Landspatientregisteret, Sundhedsstyrelsen

Anm: Inddelingen baserer sig på de 19 sygdomsgrupper, som Sundhedsstyrelsen normalt opgør sygehusstatistik på.

 

 

Ad d)

De alment praktiserende læger skal prioritere den forebyggelsesmæssige indsats efter den enkelte borgers behov, herunder skal indsatsen over for mennesker med særlige risici eller behov prioriteres.

 

I forbindelse med fornyelsen pr. april 2006 af landsoverenskomsten, der regulerer de nærmere vilkår for almen praksis, er det gennem en særlig forebyggelseskonsultation, skabt et grundlag for, at lægerne kan yde en mere målrettet, sammenhængende og systematisk forebyggelsesmæssig indsats i almen praksis. Forebyggelseskonsultationen tager bl.a. sigte på at understøtte sund livsstil og forebygge udviklingen af sygdomme i forhold til mennesker med særlige behov. Det er hensigten, at lægerne lokalt inden for denne ramme, og bl.a. på grundlag af de kliniske vejledninger og anbefalinger på området, tilrettelægger og prioriterer indsatsen efter behov. Der er ved overenskomstfornyelsen desuden vedtaget en ny forløbsydelse for diabetespatienter, som almen praksis kan tilslutte sig, der bl.a. har til formål at udvikle kvaliteten i behandlingen, herunder understøtte lægens tovholderfunktion og dermed understøtte lægens fokus på det samlede forløb for sine diabetespatienter.

 

Herudover henledes opmærksomheden på, at Sundhedsstyrelsen i marts i år udsendte et idékatalog med forslag til, hvordan sundhedsvæsenet kan blive bedre til at hjælpe kronisk eller langvarigt syge til at udøve en god egenomsorg, bl.a. via målrettet patientundervisning om sund livsstil m.v.

 

Endelig kan nævnes, at regeringen har igangsat det såkaldte KRAM-projekt i samarbejde med Det Nationale Råd for Folkesundhed. KRAM-projektet er en af de hidtil mest omfattende undersøgelser af danskernes sundhed. Det løber i 2007 og 2008 og har deltagelse af i alt 13 kommuner. Undersøgelsen kaldes KRAM, fordi den omhandler Kost, Rygning, Alkohol og Motion. Resultater fra projektet skal bl.a. indgå i en sundhedsprofil, som kommunerne kan anvende som udgangspunkt for planlægning af såvel fremtidig sundhedspolitik som sundhedsfremme- og forebyggelsesindsatser.

 

Regeringen har i sit udkast til Kvalitetsreformen, der blev offentliggjort den 18. juni 2007, præsenteret et initiativ vedrørende helbredstjek. Det foreslås, at regeringen i forlængelse af KRAM-projektet i samarbejde med 2-4 af de deltagende kommuner i 2008 iværksætter helbredstjek af de borgere, der deltager i undersøgelsen. Deltagerne vil blive tilbudt en opfølgende helbredssamtale. Resultaterne skal analyseres og bl.a. belyse effekten af indsatsen i forhold til de grupper, der er mest udsat for at blive ramt af livsstilssygdomme. Erfaringerne skal bruges i forebyggelsesarbejdet i resten af landet.

 

Ad e)

Det er min opfattelse, at regeringen med kommunalreformen har sikret styrkede rammer for sundhedsvæsenets forebyggende indsats.

 

Et væsentligt initiativ ved kommunalreformen er således overdragelse af bl.a. den borgerrettede forebyggelse til kommunerne. Ved at lægge ansvaret for forebyggelsesindsatsen over til kommunerne kommer indsatsen til at foregå tæt på borgeren og i lokalområdet. Det giver bl.a. mulighed for, at kommunerne kan tilrettelægge forebyggelsesindsatsen således, at den netop passer til den borgersammensætning, der er i den pågældende kommune.

 

Ligeledes medvirker den kommunale aktivitetsafhængige medfinansiering til at øge incitamentet til at forebygge i kommunerne, således at behovet for sygehusbehandling mindskes.

 

Med kommunalreformen er der endvidere dannet fem stærke regioner. Med færre regioner er der blevet bedre grundlag for at samle flere behandlinger, udnytte specialiseringsfordele og sikre en bedre udnyttelse af de knappe personaleressourcer. Endvidere giver kommunalreformen bedre grundlag for at sikre en ensartet national kvalitet i behandlingen.

 

Desuden er der med kommunalreformen indført en ny finansieringsmodel, hvor regionerne for langt størsteparten (ca. tre fjerdedele) finansieres af bloktilskud fra staten, mens resten finansieres af kommunerne. For at give regionerne lige mulighed for at drive sundhedsvæsenet fordeles tilskuddet efter en række objektive fordelingskriterier, der afspejler udgiftsbehovet. Disse kriterier tager dels højde for den aldersmæssige sammensætning af befolkningen i regionen, dels for den sociale struktur i regionen, der kan have betydning for forbruget af sundhedsydelser.

 

Ud over bloktilskuddet finansieres sundhedsopgaven ved et aktivitetsafhængigt bidrag, som regionerne modtager dels fra kommunerne, dels fra en statslig aktivitetspulje. Dette medvirker ligeledes til ressourcetildeling efter behov, hvorved der skabes incitament for alle regioner til at skabe meraktivitet.

 

Foruden det nævnte KRAM-projekt har regeringen igangsat en række andre initiativer på forebyggelsesområdet. Her kan nævnes væsentlige initiativer som ”Gang i Danmark” samt forslag til nye regler på ryge-området. Disse initiativer er med til styrke indsatsen for forbedringer i danskernes livsstil.

 

Desuden er der de seneste år afsat midler i de årlige satspuljeaftaler til initiativer rettet mod særligt udsatte grupper. En indsats mod disse særligt udsatte grupper skal være med til at minimere den ulighed i sundhed, som disse grupper har og den deraf følgende for tidlige død.

 

Som led i satspuljeaftalen for 2003 er der afsat en pulje pÃ¥ 68,5 mio. kr. til sundhedsplejen og anden tidlig tværfaglig indsats. Beløbet er afsat som led i en styrkelse af indsatsen for at bryde den negative sociale arv. Af beløbet skal anvendes 10 mio. kr. Ã¥rligt til opprioritering og videreudvikling af indsatsen i forhold til børn i misbrugsfamilier og ca. 4,5 mio. kr. over 3 Ã¥r til et projekt vedrørende de praktiserende lægers indsats. Resten – ca. 6 mio. kr. Ã¥rligt i fire Ã¥r (i alt ca. 24 mio. kr.) – skal anvendes til iværksættelse af en central opsamling og videreformidling af den viden vedrørende tidlig indsats over for særligt sÃ¥rbare gravide og spædbørnsfamilier, der allerede foreligger. 

 

I satspuljeaftalen for 2006 er der afsat 6 mio. kr. Ã¥rligt i perioden 2006-2009 til en sundhedsfremmende indsats mÃ¥lrettet udsatte grupper med fokus pÃ¥ førtidspensionister, kontanthjælpsmodtagere og arbejdsløse faglærte og ufaglærte. 

 

Endelig kan der i forhold til forebyggelsesindsatsen nævnes satspuljen for 2007, hvor der er afsat i alt 148,5 mio. kr. over fire Ã¥r til at styrke indsatsen over for henholdsvis svært overvægtige voksne, de mest socialt udsatte misbrugere samt hjemløse, unge uden for uddannelsessystemet samt gravide alkoholmisbrugere.

 

Vi ved, at der er en overdødelighed hos mennesker med sindslidelser. Også derfor er det i denne sammenhæng vigtigt at styrke indsatsen for mennesker med sindslidelser både på det forebyggende og behandlende plan. Regeringen har sammen med satspuljepartierne i efteråret 2006 indgået en ny fireårig psykiatriaftale, hvormed der afsættes ca. 1,2 mia. kr. til at styrke indsatsen for mennesker med sindslidelser, heraf 680 mio. kr. på sundhedsområdet og 490 mio. kr. på det sociale område.

 

Det overordnede sigte med aftalen på sundhedsområdet er at fastholde den gode udvikling i psykiatrien og med afsæt i de hidtidige resultater fokusere yderligere på udvikling/ udbygning af mere nuancerede, specifikke og målrettede tilbud – med udgangspunkt i forskellige patientgruppers behov.

 

Særligt i forhold til forebyggelsesindsatsten over for patienter med kronisk sygdom skal det understreges, at regeringen i regi af kvalitetsreformsarbejdet har fremlagt initiativer, der skal bedre forholdene for denne gruppe. Dels i form af undervisning til kroniske patienter i at håndtere deres sygdom, blandt andet ved at inddrage patienterne mere aktivt i overvågningen og behandlingen af deres sygdom. Dels i form af forløbsprogrammer for patienter med kronisk sygdom, der skal sikre en arbejdsdeling mellem sygehus, kommune og almen praksis, så patienterne får den rette hjælp på det rigtige tidspunkt og sted.