Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 26. januar 2007 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Sundhedspolitisk kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2007-12104-129 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â Dokument 3
|
"Med henvisning til den aktuelle debat om danske ambulancehelikoptere, der ikke kan flyve om natten, bedes ministeren redegøre for, hvorledes tyske ambulancehelikoptere fungerer."
Jeg har bedt Sundhedsstyrelsen om bidrag til brug for besvarelse af spørgsmålet.
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at der i Tyskland findes to store lægeambulance (HEMS) helikopteroperatører: Deutsche Rettungsflugwacht (DRF) og ADAC.
De to selskaber tilsammen har mere end 100 HEMS helikoptere fordelt på lige så mange baser. Begge selskaber har på forespørgsel oplyst følgende til Statens Luftfartsvæsen (SLV):
- I dagtimerne kan HEMS helikoptere i Tyskland operere til ukendt, ikke rekognoscerede steder/pladser.
- På grund af den forhøjede risiko for havari ved ukendte forhindringer, opererer de ikke til ukendte pladser om natten.
- Om natten flyver de kun til og fra flyvepladser eller heliports, som er godkendte til natflyvning f.eks. heliport ved et sygehus.
- Disse flyvninger om natten er typisk i forbindelse med en patient-overførsel fra et sygehus til et andet med henblik på at tilbyde specialistbehandling.
- Både DRF og ADAC er enige med den anbefaling, som SLV har givet til Sundhedsstyrelsens underarbejdsgruppe for landsdækkende lægehelikopterordning i Danmark, om at begrænse eventuelle natflyvninger med HEMS helikoptere til kun godkendte pladser.
Region Syddanmark har oplyst, at de tyske lægehelikoptere, der fungerer i det tidligere Sønderjyllands Amt, har udgangspunkt i Niebøll. Helikopterne fungerer fra kl. 7.00 til solnedgang. Helikopteren er bemandet med en pilot, redder og en speciallæge. Helikopteren er indsat ca. 12-15 gange om måneden.
Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens oplysninger.