Dato:            10. januar 2007

Kontor:         Sundhedspolitisk kt.

J.nr.:             2003-15022-1

Sagsbeh.:   cbs

Fil-navn:       Dokument 2

 


Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 199 (Alm. del), som Sundhedsudvalget har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 21. december 2006

 

Spørgsmål 199:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. december 2006 fra Aarhus Universitet vedrørende specialtandlægeuddannelsen, jf. alm. del – bilag 201."

 

Svar:

Indledningsvis vil jeg gerne redegøre for det uddannelsessystem, som er baggrunden for prof. Birthe Melsens henvendelse. Der uddannes ved Aarhus Universitets Odontologiske Institut specialtandlæger i ortodonti (tandregulering) under to helt forskellige sæt vilkår.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet finansierer en dansk specialtandlægeuddannelse, hvor de uddannelsessøgende er ansat på universitetet under uddannelsen på samme måde som yngre læger er ansat i sygehusvæsenet under deres videreuddannelse til speciallæge. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finansierer såvel selve uddannelsen som de studerendes ansættelse, og Sundhedsstyrelsen har det overordnede faglige ansvar for uddannelsen. Uddannelsen danner grundlag for dansk specialtandlægeanerkendelse. Der uddannes på samme vilkår specialtandlæger på Københavns Universitet.

 

Sideløbende med denne specialtandlægeuddannelse driver Aarhus Universitet en international postgraduat masteruddannelse i ortodonti. Uddannelsen finansieres ved brugerbetaling, og de studerende er ikke ansat under uddannelsen. Uddannelsen søges af udenlandske tandlæger. Hverken Indenrigs- og Sundhedsministeriet eller Sundhedsstyrelsen har noget med denne uddannelse at gøre, bortset fra at også denne uddannelse danner grundlag for dansk specialtandlægeanerkendelse fra Sundhedsstyrelsen.

 

Uddannelsen for de to grupper er i høj grad fagligt sammenfaldende. Det er efter min opfattelse bl.a. dette forhold, der giver anledning til de problemer i relation til undervisningssprog, som Birthe Melsen henvender sig om. Det er klart, at i jo højere grad den danske, offentligt finansierede specialtandlægeuddannelse foregår på engelsk, i jo højere grad kan de to uddannelser integreres fuldstændigt.

 

Hverken Sundhedsstyrelsen eller jeg har indvendinger imod, at en del – evt. også en betydelig del – af uddannelsen foregår på engelsk. Det fremgår således udtrykkeligt af mit brev til Birthe Melsen af 2. oktober 2006, at kurser – herunder også de teoretiske, obligatoriske kurser – hvor der benyttes udenlandske undervisere, naturligvis kan afholdes på engelsk.

 

Birthe Melsens fremstilling til Sundhedsudvalget af 5. december 2006, hvorefter Sundhedsstyrelsen og jeg skulle kræve, ”at undervisningen af specialtandlægestuderende skal foregå på dansk”, er således fuldstændigt fordrejet og i strid med kendsgerningerne.

 

Jeg finder det imidlertid ikke rimeligt - inden for den uddannelse, Indenrigs- og Sundhedsministeriet finansierer - at danske specialtandlægestuderende skal undervises på engelsk af danske lærere, eller at kræve, at danske censorer skal eksaminere på engelsk, blot fordi der på Aarhus Universitet sideløbende med den offentligt finansierede specialtandlægeuddannelse drives en international masteruddannelse.

 

Specialtandlægerne uddannes med henblik på at virke i det danske sundhedsvæsen. Hertil kommer, at man må forudse en væsentlig vanskelighed, hvis den danske specialtandlægeuddannelse bliver rent engelsksproget. En sådan uddannelse, som ikke blot er gratis, men gennemføres under en ansættelse med fuld løn, vil være særdeles attraktiv for udenlandske tandlæger, der vil videreuddanne sig i ortodonti, og man kan ikke lovligt diskriminere mellem danskere og andre EU-borgere ved optagelsen. Man risikerer at måtte uddanne mange specialtandlæger, som ingen planer har om at forblive i Danmark efter endt specialistuddannelse. Jeg mener ikke, det kan være Indenrigs- og Sundhedsministeriets opgave at finansiere en sådan uddannelse.

 

Birthe Melsens betragtninger om, at jeg ikke tænker på patienternes ve og vel, taler vist på den baggrund for sig selv. Ligesom det siger sig selv, at hverken jeg eller Sundhedsstyrelsen har noget ønske om at ødelægge et internationalt studie- og forskningsmiljø i ortodonti ved Aarhus Universitet. Det må kunne opretholdes uden at pålægge danske undervisere, censorer og studerende at kommunikere indbyrdes på engelsk på den uddannelse, som Indenrigs- og Sundhedsministeriet finansierer.