Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 12. februar 2007 Kontor:Â Â Â Â Â Â Â Â Sundhedspolitisk kt. J.nr.:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 2006-12100-243 Fil-navn:Â Â Â Â Â Â Dokument 5
|
"Hvad er ministerens holdning til indførelse af en duft-/parfumepolitik på sygehusene, og hvad er begrundelsen for, at Danmark ikke har indført en duft-/parfumepolitik på sygehusene?"
Til brug for min besvarelse af 18. januar 2007 af S 1834 oplyste Sundhedsstyrelsen, at â€man fortsat mangler viden om hele denne problemstilling, som duftstoffer og symptomkomplekset duft- og kemikalieoverfølsomhed indebærer. Dette bÃ¥de i relation til viden pÃ¥ Ã¥rsags- og mekanismesiden, men ogsÃ¥ viden om omfanget i befolkningen og om de individuelle og samfundsmæssige konsekvenser i Danmark.
Forudsætningen for at kunne lave forsøg med indførelse af duftpolitik på danske sygehuse herunder lave restriktioner overfor grupper af kemikalier som fx duftstoffer i relation til symptomkomplekset MCS må være, at vi har en større viden og klarhed på området. Det var netop en af grundene til at Miljøministeriet i januar 2006 åbnede et Videncenter for duft- og kemikalieoverfølsomhed (MCS). Sundhedsstyrelsen sidder i styregruppen for Videncentret og kan se, at centret arbejder målrettet på at skabe en større viden på området. Ud over selv at sætte undersøgelser i gang har centret en opgave med at skabe et overblik over den viden, der allerede findes.
Videncentret er sÃ¥ledes pt. ved at opgøre data fra en større befolkningsundersøgelse, der skal belyse problemets omfang, og har ogsÃ¥ pÃ¥ det patientoplevede omrÃ¥de undersøgelser i gang, der vil belyse netop hospitalssituationer. Sundhedsstyrelsen mener derfor, at evt. forsøg med indførelse af â€duftpolitik†pÃ¥ danske sygehuse i relation til personer med symptomkomplekset MCS mÃ¥ afvente resultatet af Videncentrets arbejde.     Â
Den manglende viden pÃ¥ dette omrÃ¥de betyder dog ikke, at Sundhedsstyrelsen ikke mener, at brugen af unødvendige kemikalier i sygehusvæsnet skal undgÃ¥s, herunder unødvendig brug af duftstoffer i sæbe, rengørings- og vaskemidler og sÃ¥kaldte duftblokke mv. Det er heller ikke hensigtsmæssigt, at sygehuspersonalet anvender stærke dufte under deres arbejde pÃ¥ sygehusene. Det kan være til gene for bÃ¥de patienter og kolleger. I relation til sygehusvæsnet er dette et omrÃ¥de, regionerne har ansvaret for. Arbejdstilsynet kan blive involveret i sager, hvor personale generes af dufte. Sundhedsstyrelsen finder, at der allerede nu er sundhedsfaglig begrundelse for at tage hensyn til dette omrÃ¥de i sygehusvæsenets daglige drift.â€
Netop denne manglende viden gør, at jeg ikke finder grundlag for at indføre en generel duft-/parfumepolitik på sygehusene.
Samtidig finder jeg, som Sundhedsstyrelsen også gav udtryk for i sit bidrag til S 1834, at det af flere grunde er en god idé at undgå brugen af unødvendige kemikalier i sygehusvæsnet, herunder unødvendig brug af duftstoffer i sæbe, rengørings- og vaskemidler og såkaldte duftblokke. Det fremgår da også af Danske Regioners bidrag til besvarelse af spørgsmål nr. 182, at man allerede mange steder er opmærksom på dette.
Der henvises i øvrigt til min besvarelse af 18. januar 2007 af spørgsmål nr. S 1834.